fredag 18 mars 2011

Reepalu i storbråk med Wiesenthalcentret - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Reepalu i storbråk med Wiesenthalcentret - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt: "Reepalu i storbråk med Wiesenthalcentret

Text: Jens Mikkelsen
Publicerad 18 mars 2011 1.30 Uppdaterad 18 mars 2011 9.302011-03-18 01:30:21
Malmö.
Efter måndagens försoningsmöte går Wiesenthalcentret till ny attack mot kommunalrådet Ilmar Reepalu (S) och hävdar att ett nytt uttalande ”andas konspirationsteorier mot judar på 1930-talet”.
– Man tar sig för pannan, kontrar Reepalu.

Rabbinen Abraham Cooper, en av USA:s mest inflytelserika rabbiner, och Shimon Samuels, ansvarig för Wiesenthalcentrets internationella relationer, stormade ut från mötet med Ilmar Reepalu, sammanbitna och fåordiga.

Nu vet vi varför.

I ett brev riktar Shimon Samuels en ny serie anklagelser mot Ilmar Reepalu – om arrogans, lögner och antisemitiska uttalanden.

Samuels skriver att han är besviken över att Reepalu skjuter över ansvaret för judarnas situation i Malmö på ”Stockholm, polisen etc”. Han anklagar också Malmös starke man för att ljuga om vem som beslutade att Davis cupmatchen mellan Israel och Sverige skulle spelas inför tomma läktare.

Den hårdaste kritiken går dock ut på att Reepalu i intervjuer efter mötet ska ha refererat till ”det mäktiga Wiesenthalcentrets inflytande”. Ett uttalande som enligt Samuels ”andas konspirationsteorier mot judar på 1930-talet”.

Ilmar Reepalu har hittills legat lågt med kritik mot Wiesenthalcentret. Nu har han fått nog.

– Han som skrivit det här sa nästan inget på mötet mer än att jag gjort den här liknelsen med antisemitism och sionism. Jag har aldrig sagt så. Jag har sagt att det alltid är farligt när en grupp uppfattar sig som mer värd en annan grupp människor. När människor säger att vi har rätt att ta er mark i anspråk för att vi har någon sorts tusenårigt löfte från gud att det här är vår mark, så skapar det konflikter. Så försökte jag beskriva det och då säger han att jag är antisemit. Man tar sig för pannan över deras sätt att dra ihop det här.

De utmålar dig inte bara som en lögnare, utan också som judefientlig. Hur ser du på att den bilden av dig går ut över världen?

– Jag tycker att det är en förfärlig situation. Jag har aldrig tänkt en tanke som jag uppfattar som anti- semitisk. Däremot har jag en väldigt stark uppfattning om vad som hände i Gaza när ett stort antal barn skadades och dödades i samband med övergreppen där nere. Att utifrån den kritiken kleta på mig att jag är antisemit tycker jag känns oärligt. Jag trodde att Wiesenthalcentret var ett forsknings- och fördjupningscenter med djupa kunskaper, när de sprider uppgifter på det här viset vet jag inte vad jag ska tro.

Brevet avslutas med ett ultimatum. Om inte Reepalu på allvar börjar tar tag i dessa frågor kan den resevarning som organisationen utfärdade innan jul komma att kvarstå.

– De försöker tydligen lägga munkavle på mig. Jag kommer aldrig sluta kritisera staten Israels övergrepp, säger Ilmar Reepalu.

Hur påverkar detta samarbetet?

– Uppriktigt sagt tycker jag att vi arbetar så seriöst vi kan med de här frågorna, och det gör vi oavsett vad de tycker, tänker och känner.

Större eller mindre text

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: