söndag 20 mars 2011

INVANDRINGEN: Naiva svenskar och skeptiska danskar? - Lokaltidningen Halmstad & Laholm

INVANDRINGEN: Naiva svenskar och skeptiska danskar? - Lokaltidningen Halmstad & Laholm: "INVANDRINGEN: Naiva svenskar och skeptiska danskar?
Journalister kritiserar 'konsensuskultur' i den svenska invandringsdebatten
Markus Celander
Tipsa en vän Skriv ut Dela Dela
MALMÖ/KÖPENHAMN. Svenskarna tänker med hjärtat, inte med hjärnan, hävdar den danske författaren, historikern och journalisten Mikael Jalving.
– En solidaritet utan gränser som leder till blindhet och föreställningen att en främmande är en vän du inte mött – och ju längre bortifrån som främlingen kommer, desto vänligare är han. I Danmark finns en större skepticism.

Tillsammans med Malmöjournalisten och författaren Ingrid Carlqvist besökte han under onsdagen det danska Trykkefrihedsselskabet i Köpenhamn för diskutera skillnaden mellan den svenska och danska debatten kring invandring och islam.

Enligt Carlqvist och Jalving är det högt i tak i den danska debatten, medan den svenska styrs av en kulturrelativistisk konsensuskultur, där motvallsdebattörer som lyfter fram problemen kring invandringen brännmärks av en mäktig mediaelit.


Fick nobben av Publicistklubben
Till åhörarnas glädje raljerade Ingrid Carlqvist friskt när hon diagnosticerade det, enligt henne, ängsliga svenska debattklimatet kring ämnet. Hon avslutade sitt föredrag med att som ett exempel på detta berätta om hur hon nyligen hoppade av sitt uppdrag som vice ordförande för Publicistklubben i Malmö: anledningen var att Publicistklubbens ordförande, Per Svensson, vägrade låta Mikael Jalving besöka Publicistklubben för att diskutera det svenska debattklimatet, med utgångspunkt från hans nya bok, den kritiska reportageboken ”Absolut Sverige – en resa i tystnadens rike”.
Per Svensson motiverade sitt beslut med att Mikael Jalving några dagar innan det tänkta Malmöbesöket talat på ett seminarium arrangerat av nationaldemokraterna.

- Jag blev förvånad, sa Mikael Jalving till Lokaltidningen Malmö efter sitt föredrag.
- Jag hade ju redan fått en inbjudan att komma till Malmö och tackat ja. Jag reste mycket i Sverige förra året när jag höll på med min bok, men trots att jag kände till den svenska politiska och kulturella mentaliteten så … jag kan väl säga att detta bekräftade mina misstankar och bevisade att det jag skriver i boken är sant.
Hur då?
- Det illustrerar den mekanik som träder i kraft i Sverige när man pratar med dem man inte får prata med – men vad är det då för idé att endast diskutera med folk som tycker likadant som en själv? Talet jag höll hos nationaldemokraterna var för övrigt exakt det samma som jag skulle hålla på Publicistklubben i Malmö.


Naiv Jalving
Per Svensson menar att det var ett enkelt beslut att diskvalificera Mikael Jalving.
- Det var alltså bestämt sedan lång tid att han skulle komma till oss, men när han två dagar innan detta besök medverkar i ett nationaldemokratiskt peppningsmöte som handlade om att stärka den nationella pressen, så var beslutet självklart. Han var inte där i egenskap av motståndare till nationaldemokraterna, utan för att ge tips och råd, och då blir han irrelevant som kritiker av det svenska mediaklimatet. Jag menar, nationaldemokraterna är ett parti med nära band till Vit Makt-rörelsen och nazism.

Han beskriver Mikael Jalving som naiv, att han utnyttjas av nationaldemokraterna.
- De är stolta över hans besök, för dem är det ett bevis för att de är accepterade i utlandet, att det bara är i Sverige som man demoniserar dem.

Mikael Jalvings besök hos nationaldemokraterna innebär att han legitimerar dem, fortsätter Per Svensson.
- Och skulle han sedan besöka oss två dagar senare innebär det att även Publicistklubben legitimerar nationaldemokraterna, att vi rör oss på samma scen som dem – och det går tvärt emot vår uppgift, som är att markera mot antidemokratiska rörelser.

Men har Carlqvist och Jalving helt fel i sin beskrivning av den svenska debatten kring invandring och islam?
- Jag anser det. Visst finns det en samstämmighet i Sverige, men då tänker jag närmast på synen på neutraliteten, rädslan för NATO och på hur fantastiskt FN är.

Publicerad: 17. mars 2011 17:00

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: