torsdag 31 mars 2011

Mariehemsmordet: Misstänkt gärningsman skyldig « Politiskt Inkorrekt

Mariehemsmordet: Misstänkt gärningsman skyldig « Politiskt Inkorrekt: "Mariehemsmordet: Misstänkt gärningsman skyldig

MORD Lördagen den 16 oktober larmades brandkåren till en brand i en lägenhet på Mariehemsvägen i stadsdelen Mariehem i Umeå. I lägenheten låg en 57-årig man, mördad. Offret var lägenhets-innehavaren Roland Bergström, född 1953, och var illa åtgången. Bergströms slogs ner, blev skuren och sedan nära på uppeldad.

Polisen inledde direkt ett stort spaningsarbete och under de första veckorna anhölls en mängd personer varav några även häktades under en kortare period. Men de har släppts en efter en och åklagaren har valt att avskriva misstankarna mot de sju personer som först anhölls. Istället har man fullt fokus på en enda misstänkt gärningsman som senare häktades på sannolika skäl för mord. Han greps den 27 november och har varit granne med Bergström eller åtminstone bott i området.
Åtalad

Mord och brott mot griftefriden

* Joel Kikuni Masudi, född 1988, från Demokratiska Republiken Kongo. Kikuni Masudi är ostraffad. I förhör har han berättat att hans föräldrar blev mördade när han var tio år gammal. Han har också berättat hur han kidnappades för att bli barnsoldat i Kongo, men lyckades fly. Till sist fick han kontakt med sin bror i Sverige och kom direkt till Umeå i juli 2007. . Han började läsa svenska på SFI, och gick sedan vidare till Komvux och har bland annat haft förtroendeuppdrag inom idrottsrörelsen i länet vilket är Södra Västerbotten FDK – domarklubb.

Mordet

Under rättegången framkom det att Joel Kikuni Masudi skulle köpa sprit av Roland Bergström på Mariehem. Men besöket fick en helt annan utgång och slutade med att Roland Bergström låg död på golvet i sin lägenhet.

Joel Kikuni Masudi har i förhör beskrivit hur han gått till väga vid mordet på Bergström, och åklagare Stina Westman betraktar det som ett erkännande. Masudi hade varit på stadsbiblioteket och pluggat tidigare på dagen. Han bestämde sig sedan för att han ville festa på kvällen. I förhör har han uppgett följande: ”Och sen.. åkte jag hem, satt jag i sovrummet.. och tänkte jag gå ut och festa. Och jag tänkte, okej jag känner en kille som säljer sprit som bor på Mariehem. Så promenerade jag, jag gick ut, jag åkte dit.”

Bergström var först inte hemma när Masudi ringde på. Han bestämde sig för att vänta utanför i ungefär 20 minuter. När Bergström kom gående följdes de in i lägenheten. Med sig hade Masudi då en bit av ett gjutjärnsrör som han hittat på gatan. Det som bara skulle bli ett köp av sprit utvecklade sig snabbt till något helt annat. Männen hamnade i bråk med varandra. Det ska delvis ha gällt en mobiltelefon som Masudi skulle få köpa av Bergström. Efter en stunds diskussion gick Masudi till attack mot Bergström

”Jag vet inte vad som hade tog mig, jag fattar ingenting. Det är där som allt blev komplicerat. Det var.. det var som.. någonting som jag inte förstår hur det gick till. Jag tog metallbiten och slagit honom i huvudet och.. han duckade, jag minns det. Det tog inte så hårt. Och sen vi började bråka vi två. Jag och Bergström bråkade” har Masudi uppgett i polisförhör. Masudi ska sedan ha delat ut två knytnävsslag mot Bergström. Till sist ska han ha skurit honom i halsen, innan han hällde någon vätska över Bergström och försökte tända eld på hans kropp.

När Masudi lämnade lägenheten hade han med sig hans mobiltelefon och plånbok. Branden som uppstod när Masudi tände på Bergströms kropp utlöste brandvarnaren i mannens lägenhet, vilket fick grannar att ringa räddningstjänsten, men när de kom till platsen var mordet redan fullgånget.

Enligt advokaten Stefan Stålnacke mår Masudi väldigt dåligt. Han är starkt ångerfull. Han vill backa bandet och ha det här ogjort, säger Stålnacke om sin klient.

En rättspsykiatrisk undersökning är gjord och visar att Masudi inte var allvarligt psykiskt störd vid tiden för brottet – men man bedömer att han gör det i nuläget. Advokat Stålnacke är dock av en annan mening. Han har begärt en överprövning av det rättspsykiatriska utlåtandet.

- Jag menar att Masudi led av en allvarlig psykisk störning vid tillfället. Han hörde röster och har haft psykotiska inslag, säger Stålnacke.

Socialstyrelsens rättsliga råd ska nu göra om undersökningen, något som beräknas ta minst en månad. Fram tills att den är klar kommer rättegången att ta en paus.
Domstol

Umeå tingsrätt, okänt mål nr.
31 mars, 2011 | Category: Inrikes
6 comments to Mariehemsmordet: Misstänkt gärningsman skyldig

*
Nisse på Manpower
31 mars, 2011 at 20:22 · Reply

Varför är det så många Afrikaner som ”hör röster”?
*
JeanetteW
31 mars, 2011 at 20:12 · Reply

Galenpanna !
Vad gör han här? Vad kommer han att kosta? Två danska idioter var nere och mördade en afrikan för ett par år sedan. Har för mig att straffet blev hårt och att landet krävde Danmark på tre miljarder kronor. Nu verkar Sverige ha blivit ett land där all världens folk kan komma och bli försörjda och bete sig som stenåldersmän. Våldta ,skända, skrämma och mörda verkar inte vara något man har något problem med att ägna sig åt i det nya förlovade landet. Vad skall en muslim bli självmordsbombars för . Man behöver inte dö martyrdöden för att ”få” ha sex med en massa oskulder. Kom till Sverige bara.
Jag skulle vilja se svenskar fara fram i tex Iran Irak eller somalia.Våldta, leva på pengar som befolkning har jobbat och slitet ihop,få skola och sjukvård, bete sig som svin mot allt och alla, begära att rättssystemet och lagar skall anpassas för oss ,slaktmetoder skall ändras, maten på sjukhus och skolor skall anpassas till oss mm mm. Vad är det med oss eftersom den stora massan verkar acceptera detta. Har 300 år utan krig gjort oss handlingsförlamade och fega?
Jag vill inte gå till jobbet varje dag , komma hem trött och irriterad efter en hård arbetsdag. Konstant dåligt samvete att man lämnar barnen för många timmar på dagis.Höra att det är ett d….a hallå i skolklassen, när några invandrar barn med totalt likgilltiga föräldrar, hotar skrämmer och förnedrar skolkamrater dagligen. Jag betalar en massa skatt som går till en massa skitsaker. Jag ställer inte upp på det här längre. Skitsamhälle är vad det har blivet.
Ursäkta språkvalet men nu har det slagit över.
Over and out
*
Tornuggleman
31 mars, 2011 at 20:10 · Reply

Konstigt att en viss Silbersky inte har sin näsa med.
Lås bara in idioten på livstid. Kasta helst bort nyckeln till cellen.
En sån dåre bör aldrig få gå lös igen !
Spelar ingen roll om han är ”sjuk” eller inte.
Ibland tycker jag att dödsstraff är befogat.
*
nuvetvi
31 mars, 2011 at 20:02 · Reply

Sverige ska förstås hjälpa också alla barnsoldater. Arma land. Arma folk, arma vi.
*
TQ
31 mars, 2011 at 19:55 · Reply

Undrar hur många psykiskt sjuka berikade vi fått in under de senaste årtiondena?
*
Ree
31 mars, 2011 at 19:46 · Reply

Det finns 2 lokalblaskor i Umeå, där brottet skedde, Västerbottens Kuriren och Västerbottens Folkblad.

VK gjorde faktiskt något så makabert som att skriva ut GM:s etnicitet. Icke-vitpixlad bild samt beskrivning av GM som barnsoldat i Kongo.

VF å andra sidan verkar inte vara intresserade av detta, trots att mannen bara nyligen har kommit hit, och att man enligt de pressetiska reglerna får skriva ut etnicitet i ett sånt här fall.

Här är artikeln från VF. http://www.folkbladet.nu/248519/2011/03/31/mordrattegang-skjuts-upp

Gör som jag och mejla lokalblaskejournalisten och fråga varför han mörkar. olov.antonsson@folkbladet.nu

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: