tisdag 29 mars 2011

Politisk strid om passkrav på Öresundsbron « Politiskt Inkorrekt

Politisk strid om passkrav på Öresundsbron « Politiskt Inkorrekt: "Politisk strid om passkrav på Öresundsbron

DANMARK En politisk strid har blossat upp i Danmark sedan dansk polis börjat kräva att få se pass eller nationellt ID-kort av svenskar med osvenskt utseende som åker över. Enligt den nordiska passunionen ska det vanligtvis inte krävas, men på grund av det till vissa delar tveksamma mänskliga kapitalet Sverige berikats med under de senaste decennierna tar nu alltså danskarna det säkra före det osäkra.

Sydsvenskan skrev nyligen om läraren Martin Larsson Berglund som krävdes på pass eller nationellt ID-kort. Det svenska körkortet dög inte enligt den danska polisen, och han hotades med böter.

– För det första kände jag mig ju kränkt av att bli ifrågasatt. Det var så uppenbart för att jag var mörkhyad. Men jag kände mig också rätt säker på att deras agerande var fel eftersom jag nyligen undervisat mina elever om Schengen och den nordiska passunionen.

Larsson Berglund kom dock undan med hot om böter nästa gång.

Fallet har väckt debatt i Danmark. Regeringspartiet Venstre och Dansk Folkeparti stödjer polisens hårda linje medan Konservative och Socialdemokraterne anser att Danmark måste leva upp till passunionen. Oppositionspartiet De Radikale kräver en förklaring av justitieministern.

Sydsvenskan
29 mars, 2011 | Category: Asyl Migration, Utrikes
32 comments to Politisk strid om passkrav på Öresundsbron
« Older Comments 1 2

*
Sven007
29 mars, 2011 at 14:16 · Reply

Jeg kan bare beklage at personer som Martin Larsson Berglund blir stoppet av dansk politi fordi han er mørkhudet. Men årsaken er at Sverige har fått ganske mange mørkhudete mennesker som det er all grunn til å følge med på når de kommer på besøk. Vi har antakelig ikke kommet så langt i Norge ennå, men det er vel bare et spørsmål om tid før vi også begynner å se nøyere på våre svenske besøkende. Spesielt dem som ikke ser så typisk svenske ut.
Kanskje det er tid for Sverige å sortere sine nye borgere litt mer nøyaktig. Ingen har noe imot skikkelige mennesker, men alle er vel imot de uskikkelige?
*
Boggerman
29 mars, 2011 at 14:12 · Reply

Heja Danmark! Nu borde vi införa passkrav åt andra hållet också, men det lär dröja.
*
Tomtefar
29 mars, 2011 at 14:01 · Reply

Är något många har förutspått sedan länge, sen kommer visum tvång och till slut är det lättare att komma in i nordkorea än att besöka våra grannländer.
*
Christer Schoultz
29 mars, 2011 at 13:59 · Reply

Borde det inte vara tvärtom? Man fastnar i tullen för man ser ”osvensk” ut, dvs utan Niqab och yvigt skägg och turban. Det kommer bli så om 20 – 30 år.
*
Andreas
29 mars, 2011 at 13:58 · Reply

”Uppenbart för att jag var mörkhyad”…skitsnack.
jag blev också avkrävd pass i Danmark och jag är blond pursvensk
*
Svenne Barbar
29 mars, 2011 at 13:55 · Reply

Helt rätt!
Om Sjupartiet vägrar ta ansvar, så måste våra grannländer göra det förr eller senare…
Vem vill bo granne med terrorister?
*
Viktor Marzanice
29 mars, 2011 at 13:51 · Reply

Jag ser inga problem med detta, det är bara förståeligt och jag stödjer det.
*
AnnaF3
29 mars, 2011 at 13:50 · Reply

Med tanke på att tungt beväpnade terrorister använder svensk territorium som bas för mord-attacker mot Danmark är det märkligt att vi släpps in överhuvudtaget.
*
B
29 mars, 2011 at 13:50 · Reply

Det heter ta det säkra FÖR det osäkra.

« Older Comments 1 2
Leave a Reply
Cancel

Name (required)

Mail (will not be published) (required)

Website

You can use these HTML tags





– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: