onsdag 9 mars 2011

SD i riksdagen | Sverigedemokraternas riksdagsblogg

SD i riksdagen | Sverigedemokraternas riksdagsblogg: "EU-nämndens ordförande försökte ändra omröstning
Postat den 2011-03-08 av eric.myrin

I en omröstning förra veckan i EU-nämnden försökte ordförande Carl B Hamilton (FP) att trixa med omröstningen så att Alliansens förslag gick igenom trots att det fanns en majoritet med en enad opposition emot förslaget. Flera gånger försökte ordförande att klubba igenom förslaget trots vetskapen om att majoritetsförhållandena gick emot honom. Kent Ekeroth, som kallats in som ersättare i Margareta Sandstedt frånvaro, var dock vaksam på detta och protesterade tillsammans med rödgröna ett flertal gånger tills det hela gick rätt till.

Kent Ekeroth:
– Jag tycker inte att Carl B Hamilton är lämplig som ordförande efter det spektakel som hände i dag.

Även Vänsterpartiet instämmer i kritiken och nämndeledamoten Jonas Sjöstedt säger till Aftonbladet:
– Han missbrukade sin ordföranderoll. Jag kräver inte att Carl B Hamilton avgår men jag kräver att han lär sig av dagens händelse. Om det händer igen är mitt förtroende för honom allvarligt skadat.

Det som mest uppmärksammats i media efteråt är dock att Kent twittrade om det inträffade. Man kan fråga sig vad som är mest allvarligt, det faktum att ordförande gjorde fel eller att en ledamot twittrade om felaktigheten?
Publicerat i Utskottsarbete | 10 kommentar

– skickat med Google Verktygsfält"

1 kommentar:

Karpstryparn sa...

Jag håller med Kent Ekeroth. Carl Hamilton är ingen demokrat och har aldrig varit det heller.