fredag 28 september 2012

Skatt gick till politisk pr - så genomfördes pr-strategin | SvD

Skatt gick till politisk pr - så genomfördes pr-strategin | SvD: Skatt gick till politisk pr - så genomfördes pr-strategin

Stockholms läns landsting har betalat ett konsultbolag för en pr-strategi åt trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) och andra politiker.
Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Foto: Tomas Oneborg

28 september 2012 kl 07:11

I våras avslöjade SvD att Stockholms läns landsting betalat 11,4 miljoner kronor till jurister och konsulter under förberedelserna av en upphandling av skärgårdstrafiken som den borgerliga alliansen i landstinget drev och som gick ut på att en enskild aktör skulle ta över trafiken. Summan väckte kritik från oppositionen och fick Folkpartiet att kräva en redovisning av hur pengarna använts.

Initiativet att storupphandla skärgårdstrafiken mötte starkt motstånd från skärgårdsborna och berörda aktörer. Dessutom började Centerpartiet och Folkpartiet vackla i frågan, och i maj i år drog alliansen tillbaka beslutet.

SvD kan nu avslöja att en del av konsultkostnaderna gick till att låta revisionsbolaget KPMG utforma en pr-strategi kring hur trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och andra allianspolitiker i landstinget skulle agera. I planen, som kallas ”utkast till kommunikationsstrategi” och är stämplad som arbetsmaterial, ingick bland annat att låta de fyra ledarna från majoriteten i trafiknämnden skriva en debattartikel i Dagens Nyheter.

Både den och andra delar av pr-strategin har genomförts till punkt och pricka. Det framgår också att KPMG skulle anordna informationsträffar som Christer G Wennerholm skulle bjuda in till och tala på.

Helene Hellmark Knutsson är gruppledare för Socialdemokraterna och oppositionslandstingsråd. Hon är upprörd över att skattepengar använts för politisk kommunikation.

– Vi har ganska generösa partistöd för att partierna ska kunna föra ut olika ståndpunkter. Det är de pengarna som ska användas. Skattebetalarnas pengar ska gå till själva verksamheten, säger Helene Hellmark Knutsson.

Christer G Wennerholms pressekreterare Sebastian Tham poängterar att det är trafiknämnden och SL som betalat alla fakturor från konsulterna. Men trots att Christer G Wennerholm är ordförande i trafiknämnden avböjer han genom Sebastian Tham att svara på SvD:s frågor. Tham hänvisar i stället till trafiknämndens förvaltningschef.

Sedan i januari i år har Anders Lindström den positionen, han är också vd på SL och Waxholmsbolagen. Lindström säger att han inte vet vem som bad KPMG göra kommunikationsstrategin, och det utkast som SvD tagit del av gjordes innan han tillträdde. Anders Lindström vet inte heller varför planen beställdes.

Ska förvaltningen betala för strategier för politisk argumentation?

– Det är inte min bild att vi gör det.

Hur kommer det sig att strategin anger hur politikerna bör agera?

– Alltså, det står på ett papper. Jag vet inte om det är en felutskrift. Vi jobbar inte med att ta fram politiska underlag. All politik, som att skriva debattartiklar, sköter rotlarna, säger Anders Lindström.

Helene Hellmark Knutsson kommer att kräva en fullständig redogörelse från landstingsdirektören om vad som hänt.

– Vi har tidigare erfarenhet av att det finns en form av informell styrning från den politiska ledningen. Det måste ha varit någon som beställt det här, och då borde någon tjänsteman ha sagt till om att det ska inte skattebetalarna stå för. Vi måste gå till botten med det här.
Så genomfördes pr-strategin

Det stod i planen:

15 november 2011: De fyra ledarna från majoriteten i Trafiknämnden bemöter inlägget på DN Stockholmsdebatt av sju nuvarande avtalspartners till WÅAB (Waxholms Ångfartygs AB, det vill säga Waxholmsbolaget).

Det här hände:

18 november 2011: • Dagens Nyheter tog in en debattartikel undertecknad Christer G Wennerholm (M), Lennart Rohdin (FP), Mikael Stjernström (KD) och Lars Carlsson (C). Rubriken löd ”Vi bjuder in alla redare till dialog”.

Det stod i planen:

Tidigt i december: En eller flera debattartiklar i mindre, lokala tidningar som beskriver bakgrunden och utmaningar när det gäller skärgårdstrafiken samt anger vilken ambition och vision som landstinget har för den framtida trafiken.

Det här hände:

20 december: • Christer G Wennerholm lade på sin blogg ut en debattartikel med rubriken ”Skärgårdstrafiken ska bli tillgängligare”, som han själv skriver har publicerats i Norrtelje Tidning och Nynäshamns Posten.

Det stod i planen:

Efter 6 december: Studiebesök på en eller flera Waxholmsbåtar under en långtur. [...] Dialogstuga. Ansvariga besöker personligen de 13 kärnöarna. Syftet är att ta dialogen och processen ut i skärgården samt att nå kontaktytor man annars inte hade nått.

Det här hände:

Januari 2012: •I artiklar i DN och i Christer G Wennerholms blogg framgår att Christer G Wennerholm reste runt med skärgårdstrafiken och bland annat träffade skärgårdsbor.

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: