söndag 13 mars 2011

Svar från en politiker « Politiskt Inkorrekt

Svar från en politiker « Politiskt Inkorrekt: "Svar från en politiker

INSÄNDARE Få har väl undgått Alliansens och Miljöpartiets horribla uppgörelse och de konsekvenser som lär uppstå efter den. Många har väl också tagit del i nyheten om de 300 somaliska barn som väntas komma till Katrineholm innan sommaren och de konsekvenser som uppstått tack vare detta. Ett reportage som visades i Sörmlandsnytt torsdagen den 10:e mars föranledde mig att skicka ett mejl till Katrineholms kommunordförande Göran Dahlström (S). Se gärna reportaget och lyssna inte minst på de ord som Dahlström framför, så att ni lättare förstår innebörden i mejlet. SVT Sörmland

Göran Dahlström har förut fått kritik i media och från andra politiker. Först sade han nej till att ta emot fler flyktingar i Katrineholm och därefter körde han bort romer som ställt upp sina husvagnar på en parkeringsplats. I mina ögon är han en politiker som tar ansvar för sin kommun och dess invånare då han ser det omöjliga i situationen. Det får man inte göra i Sverige och därför har kritiken inte låtit vänta på sig.

Jag återger både mitt mejl till Dahlström och det svar som glädjande nog kom dagen efter. Jag gör det också i dess ursprung och helt ocensurerat så att alla får en verklighet beskriven.

2011-03-11

Hej Göran

I onsdags (9/3) såg jag inslaget i Sörmlandsnytt om de ca 300 somaliska barn som kan väntas till Katrineholm innan sommaren. Dagen efter uppträdde du själv i samma program där du uppgav att du inte gillade situationen för att den kunde framkalla främlingsfientliga krafter. Är det så lätt du avfärdar frågan, vilka är dessa främlingsfientliga krafter och är detta inte bara en beprövad klyscha som används när man inte vill diskutera invandrings- och flyktingfrågor? Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv arbetat på verkstadsföretag och omgärdats av Socialdemokratiska väljare och sällan eller aldrig har jag hört så många vädra sin ilska som under de senaste åren och tro mig när jag säger att diskussionerna var både heta och många efter veckans reportage i Sörmlandsnytt. Inte är det väl dina egna väljare och partikamrater du kallar främlingsfientliga och inte vill du väl använda det uttrycket bara för att dessa ”vanliga medborgare” reagerar och vädrar sitt missnöje över en politik som helt klart spårat ur?

Innerst inne Göran, tror jag att du inte ställer upp på uppgörelsen som Alliansen gjorde med Miljöpartiet, men av fullt förståeliga skäl så vill du inte säga detta offentligt. Det pratas mycket bland er politiker om att inte ställa grupp mot grupp, men det är precis det som sker. Jag skrev lite om detta på en blogg och bifogade länkar till det reportage i Sörmlandsnytt där du medverkade, samt en länk till ett reportage från Piteå som Rapport visade samma kväll. Klicka gärna in på denna länk, se filmerna och kommentera dem gärna. Är det inte så att grupp ställs mot grupp och att förlorarna allt oftare är de som betalat in pengar till sin egen välfärd?

Kan du förstå ilskan hos vanliga medborgare och har du förståelse för den ilska som din partikamrat från Piteå visar upp i inslaget? Den reaktion han visar är en allt vanligare syn bland det folk som gett ditt parti sina röster genom åren och det känns som man nu nått en gräns där folket inte längre ställer upp. Nej Göran, detta handlar inte om främlingsfientlighet, utan om en reaktion från hederliga svenska medborgare som ser hur vården, skolan, omsorgen och andra skattefinansierade områden försämras allt eftersom.

I din roll som politiker vet du säkert att besparingarna på demensboendet i Piteå bara är en i raden av de neddragningar och besparingar som sker inom de olika välfärdsområdena. Vi har ett av världens, kanske världens, högsta skattetryck, men inte längre världens bästa välfärd. Detta måste oroa dig och alla andra politiker som röstats fram av svenska folket för att i första hand prioritera landet Sverige och dess skattebetalande medborgare.

Ni har inte lyckats och reaktionerna över detta är inte främlingsfientliga, bara naturliga. Tänk till om inte Socialdemokraternas Luciabeslut från 1989 hade fungerat bättre för integrationen och gemenskapen än dagens ”Ta emot så många som möjligt”-politik?

M.v.h.

Stefan K

Svaret kom som sagt dagen efter och såg ut som följer.

2011-03-12

Det var synd att dom klippte bort största delen av inslaget där jag mycket kraftfullt tog avstånd från regeringens uppgörelse med miljöpartiet. Katrineholm klarar inte att ta emot fler. Jag har varit mycket tydlig med detta i mina uttalanden. Vi har dessutom inget avtal med migrationsverket längre. Jag fortsätter trots att jag får kritik av de andra politiska partierna och media mitt tydliga ställningstagande i den här frågan.

Med vänlig hälsning

Göran Dahlström

Kommunstyrelsens ordförande

Dahlström ger i Sörmlandsnytts reportage och i sitt korta svar en bild som troligen är ganska typisk för den verklighet som omgärdar invandrings- och flyktingpolitiken.

* Det finns uppenbart politiker som inte gillar uppgörelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet och inte tror jag Göran Dahlström är ensam i kritiken. De får dock utstå en massiv kritik från både kollegor och media och håller hellre tyst än utmanar etablissemanget. Inte lämpar det sig att ha åsikter som strider mot gängse regler.
* Media mörkar och förvanskar sina nyheter för att de på så sätt ska passa bättre in i den politiskt korrekta bilden av Sverige.
* Göran Dahlström använder orden ”främlingsfientliga krafter” i reportaget för att beskriva orsaken till hans negativa inställning till de 300 somaliska barnens ankomst. M.a.o. är det ett typiskt politikersvar som framför för att slippa ta kritik för sina egna åsikter i den känsliga debatt som flyktingpolitiken utgör.

Stefan K

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: