lördag 28 maj 2011

Krönika: Jag skyller på er « Politiskt Inkorrekt

Krönika: Jag skyller på er « Politiskt Inkorrekt: "Krönika: Jag skyller på er

KRÖNIKA Som en andra generationens invandrare har jag haft möjligheten att se hur svenskar i allmänhet har fått en ändrad syn på invandringen under huvudsakligen de senaste 20 åren.

Från att i stort sett ha varit en nyfiken allmänhet med välkomnande attityd och positiv inställning till invandrare och invandringen till Sverige, har svenskar under denna tid fått en allt mer negativ bild av invandringen och människor med invandrarbakgrund. Det har kulminerat i Sverigedemokraternas intåg i riksdagen, och opinionsundersökningar som visar på ett generellt mer negativt synsätt på invandring över nästan alla partigränser. Förklaringarna från massmedia och styrande politiker har varit att en blandning av rasism och rädsla har drivit väljarna till SD. Den bilden stämmer inte med verkligheten.

Svenskar idag är ett av det mest beresta folket i världen och har en lång tradition av intellektualism och modernitet som sträcker sig århundraden tillbaka, då rimmar det illa med den simpla förklaringen att allting har med rasism, rädsla och högerextremismens utbredning i samhället att göra. Som om en våg av högerextrema idéer plötsligt har slagit emot Sveriges stränder och svenska samhället har trots alla sina skyddsvallar i form av ett modernt och jämlikt samhälle med en upplyst befolkning har sköljts över och inte kunnat värja sig.

Sverige är trots sina vida landskap i sig ett homogent land där information, nyheter och attityder sprids snabbt. Det är dessutom ett sekulärt samhälle som har ledstjärnor som solidaritet och kampen för de svagas rätt. Det är svårt att sälja lögner i Sverige. Att då hävda att mer än 330 000 röstberättigade och de många fler som kommer att rösta på SD när rasiststämpeln försvinner med tiden är bigotta och främlingsfientliga är befängd och dömd till att misslyckas, men det är just det som den samlade intelligentian försöker göra nu.

Är det en sak som man bör lära sig om politik är att det att det finns endast en konsekvens som kan få politiker att stå till svars för sina tidigare politiska handlingar och det är konsekvensen av ett val. Endast när själva existensen för politiker, deras levebröd eller deras partiers liv står på spel är det dags att avgå eller erkänna misstag. Motståndet kommer då oftast underifrån, som fallet var med Mona Sahlin. Alla dessa medlöpare inom Socialdemokratin som hällde honung i hennes öra under alla åren var borta då det började blåsa snålt kring henne. Hon hängdes ut och då, och endast då, kom kritiken mot hennes politik och där var invandringspolitiken fortfarande tabu att tala om.

Ingen bör bli förvånad över att politiker, tidningar och prominenta samhällstyckare på vänsterkanten har drabbats av en kollektiv amnesi nuförtiden och glömt hur misskött Sveriges invandringspolitik har varit. Att idag blunda för effekterna av denna illa skötta politik blir en ren överlevnadsreflex för dem. För ytterst har dessa individer bidragit till den ohållbara situation som vi befinner oss i idag. Att de inte heller bor i problemområdena, har svårt att få ekonomin att gå ihop eller umgås med vanliga människor har nog en del med saken att göra också.

Deras handlingar och beslut har inte bara fjärmat dem från vanliga svenskar men också gjort oss svenskar med invandrarbakgrund en stor björntjänst.

Detta har drabbat mig och alla dem invandrare som har kommit till Sverige i sökandet efter ett bättre liv. Jag vill bli bedömd för det jag gör, står för och min moral, inte vad en styrande klick av svenska samhällets elit tycker jag borde tycka och stå för. Jag kan inte övertyga varje individ som jag träffar på om min egen förträfflighet. Jag vill att mina handlingar ska tala för sig själva. Det hårdnande samhällsklimatet drabbar mig lika mycket som en brottsling som har kommit till Sverige för att utnyttja systemet och skada samhället, endast p.g.a. politikers slaka hantering av importerad brottslighet.

Jag skyller inte den ökade antipatin i samhället på SD eller deras anhängare, de reagerar på det de ser och upplever varje dag. Att påstå att det som de upplever i sin vardag är oviktig, påhittad eller resultat av ett antihumant synsätt är ett hån och det är om något att marginalisera en folkgrupp.

Nej, jag skyller det på er – ni politiker som har styrt Sverige och skapat en förutsättning för rasismen att gro. Jag skyller på kommunpolitiker som för att vinna val i hemkommunen dominerat av en viss folkgrupp gör utrikespolitiska kommentarer, och jag skyller på den lokala tidningen som vägrade att ta upp det av rädsla för samma folkgrupp. Jag skyller på er som kramar ihjäl varje flykting och invandrare som kommer till Sverige i en missriktad gest av välvilja. Jag skyller på er så kallade sekulära vänsteranhängare som vill ha en moské i varje gathörn utan att för en sekund tänka på alla som har flytt från religiöst förtryck för att komma till Sverige endast för att se att förtrycket har följt dem hit. Jag skyller på er som försvarar hijab, när majoriteten av moderna människor i muslimska länder har kämpat i årtionden för att få bort den och jag skyller på er som pekar ut kritikerna med sakliga argument som rasister och ställer oss mot varandra, när det enda de vill är att leva i ett rättvist samhälle där man bedöms efter sina egenskaper som individer. Det är er jag skyller på.

Daniel
PrintFriendlyShare
2011-05-27, 20:56 (uppdaterat 2011-05-27, 21:02) | Kategori(er): Krönika
Gilla Dislike

and 77 others liked this.

Community
Disqus
Skriv en ny kommentar
Logga ut
@setovis
36 kommentarer 415 gillar received
Dela på
Visar 30 av 82 kommentarer
Sortera efter: Prenumerera via e-post Prenumerera via RSS


Stefan K 13 timmar sedan
Tack Daniel för en mycket bra skriven krönika.
Jag har på min arbetsplats ett antal personer med invandrarbakgrund från länder som Finland, Norge, Polen, Ungern, Chile och Bosnien. Jag vet att en av dom röstade på SD i valet, de andra vet jag inte. Jag har talat om att SD fick min röst, förklarat varför, redovisat fakta och gett dom länkar så att de själva kan ta reda på hur verkligheten ser ut. Den enda som jag haft en liten häftigare ordväxling med är en gråsosse som förmodligen var socialdemokrat redan i mammas mage. Han kan inte, vill inte, se fakta även om jag lägger upp fakta på bordet mitt framför ögonen på honom.
Tänk om alla Sveriges invandrare förstod att SD:s politik skulle gynna dom och att det är 7-klöverns politik som i trettio år har skapat segregation, utanförskap, arbetslöshet, konflikter och de baksidor som följt i dess kölvatten.
135 people gillar det här.

Denoroligedemokraten 3 timmar sedan som svar till Stefan K
Som jag sagt förr: hade jag kommit hit så hade jag röstat på SD. Min chans att få jobb och bostad lär ju inte öka om vi ska fortsätta med massinvandring i samma takt.
27 people gillar det här.

Vikingen 15 timmar sedan
Tänkvärt. Jag gillade den linjen om 'Jag skyller på er som försvarar hijab, när majoriteten av moderna människor i muslimska länder har kämpat i årtionden för att få bort den'. Den synvinkeln har kommit bort lite ur debatten tyvärr men är otroligt träffsäker.

Skjut en sån pil på Lena Sundström så ska vi se vad det är för floskler som kommer ut ur glappkäften.
137 people gillar det här.

Emigranten 15 timmar sedan
Det här är det bästa jag läst på länge, det stämmer helt med den situation som är i Sverige idag!
Skicka det här till alla redaktioner inom PK-media, så kanske någon tar in det så att det kan bli en saklig debatt om invandringskatastrofen som till stor del drabbar skötsamma och väl integrerade invandrare!
100 people gillar det här.

bilbobagger 12 timmar sedan
Bra skrivet Daniel, många invandrare tycker som du. Det är jätteviktigt för detta landets överlevnad att ni verkligen försöker få ut ert budskap till allmänheten. Jag var med om en episod för ett tag sen, satt på en pizzeria o diskuterade invandringen med en blåögd,naiv svensk.Han tyckte att jag var mer eller mindre idiot, men vad händer då,jo, då kommer en ur personalen ut(de är från Irak) och håller med mig o talade om för denne blåögde person precis vad han o hans hårt arbetande vänner tycker om dagens invandringspolitik.Blåögat tappade både hakan o talförmågan ett tag men erkände sen att han fick sig en rejäl tankeställare.
Som sagt kör hårt, ni är jätteviktiga för detta land som VI (du o jag o alla andra duktiga, skötsamma invandrare) ska leva tillsammans i.
79 people gillar det här.

Karl Kapplin 14 timmar sedan
Väl skrivet!

Det är skit samma var man kommer ifrån. Vilken hudfärg man har. Vilken religion man bekänner sig till. Här ska vi följa de regler som gäller här.

Men jag kan ju, bara så där, appropå, nämna att fuskar du med skatten i Sverige, får du häcken full, ja, fängelset kan faktiskt bli din nästa folkbokföringsadress. Trixar du med a-kassan får du på huvet så det känns riktigt rejält. Och parkerar du fel, kommer du att jagas med blåslampa, tills du betalar p-boten. Men kommer du hit och ljuger om vem du är, får du bosätta dig här.

Vem jag är som svensk kontrolleras oerhört noga, skulle jag söka vilken förmån det månde vara. Går jag till Apoteket och ska hämta medicin duger inget annat än att jag visar vem jag är. Går jag till banken och ska hämta ut pengar, duger inget annat än att jag visar vem jag är, att jag styrker vem jag är. Men för utlänningar gäller inte detta. De behöver inte visa vilka de är. Och kan det konstateras att efter att utlänningen bosatt sig här, att han eller hon ljugit vad gäller identitet och skäl, för att bosätta sig här, händer ingenting. Det accepters att utlänningen är en lögnare och bedragare. Och i svensk massmedia uppmuntras just utlänningarna, varav många, men absolut inte alla,är just bedragare, att framhärda i sitt ljugande. Det är ok att som utlänning ljuga sig till förmåner och inte bara förmåner, utan även svenskt medborgarskap.

Jag är svensk. Inget annat. För mig betyder svenskheten och det svenska medborgarskapt oerhört mycket. Bertyder det svenska medborgarskapet nånting alls för utlänningarna. Annat än att få ta del av gratis sjukvård, gratis skola för barnen, gratis allting, Jag skulle vilja säga att för många av de som kommer hit till mitt land Sverige...
show more
83 people gillar det här.

argdansk 14 timmar sedan som svar till Karl Kapplin
Nej du Karl - skämmas för att man är stolt över sitt land skall man aldrig göra. Att vara stolt över sitt land och sin nationalitet är något grundläggande viktigt för alla människor - tyvärr så fattar vare sig politiker eller media detta.
Jag har bott i Sverige i över 32 år och älskar detta land lika mycket som 'mitt eget', Danmark - så nu har jag alltså två länder som jag kallar 'mina'. Just därför smärtar det att se när länderna förstöras av det förräderi mot ländernas egenart, traditioner och kultur, som är så viktiga ingredienser i vår kärlek.

Idag är rasist och främlingsfientligt två ord som nästan är som riddarslag - när man kallas så i Sverige, då är det för att man är en självständigt tänkande människa, som inte köper förrädernas lögner.

49 people gillar det här.

vahns 14 timmar sedan som svar till Karl Kapplin
Inte ett dugg rasistiskt, inte främlingsfientlig.
Du är sann.
20 people gillar det här.

konrad gunnarsson 14 timmar sedan som svar till Karl Kapplin
Du framhärdar ju i det som Daniel förtvivlar över, att våra politiker får allt flera att dra alla invandrare över en kam, som något negativt, till ingens nytta och glädje. Byt glasögon, se människan!
8 people gillar det här.

igl123 15 timmar sedan
'Jag skyller på er som försvarar hijab, när majoriteten av moderna människor i muslimska länder har kämpat i årtionden för att få bort den och jag skyller på er som pekar ut kritikerna med sakliga argument som rasister och ställer oss mot varandra, när det enda de vill är att leva i ett rättvist samhälle där man bedöms efter sina egenskaper som individer. Det är er jag skyller på.'

Snälla Daniel, skicka detta till alla våra politiker. Det bästa jag läst här på länge.
mvh
inger
67 people gillar det här.

OlmezKumas 5 timmar sedan
Daniel vilken bra artikel. Den träffar verkligen rätt när det gäller vi invandrare som verkligen vill Sveriges bästa och gör rätt för sig. Den så kallade korrekta politiken är verkligen något som drabbar oss som kämpar för att komma in i det svenska samhället. Jag och min familj (som är av kurdisk härkomst) som har kämpat för att bli så svenska som möjligt ser nu hur det raseras mer och mer på grund av en helt galen invandringspolitik där Sverige ska ta emot människor som inte är ett dugg intresserade av Sveriges framtid. När man hör och läser vissa invandrares krav på det ena och det andra så häpnar man, det värsta är att dessa krävande individer får i genom så många av sina krav.

Jag ser faktiskt det som en räddning för oss invandrare som vill Sveriges bästa både för oss själva och svenskarna att vid nästa val rösta på SD. De så kallade politikerna och journalisterna som vurma för ett mångkulturellt samhälle sviker de invandrare som verkligen vill Sveriges bästa. Jag känner många invandrare som tycker som jag att det måste bli ett slut på detta vansinne och vi kommer att välja SD 2014.

mvh Ölmez
21 people gillar det här.

Manur_Huse 13 timmar sedan
Jag föreslår att du skickar denna insändare till alla dagstidningar i Sverige. Chansen att den publiceras är mycket liten, men den finns. Och EN endaste publicering i en tidning som av allmänheten inte anses vara just politiskt inkorrekt, är extremt mycket mer värt än att den publiceras här. För vi vet ju redan det du skriver;-)
58 people gillar det här.

BettanB 13 timmar sedan som svar till Manur_Huse
Håller med. Skicka den till så många tidningar du kan komma på!
26 people gillar det här.

MartinA 14 timmar sedan
Bra krönika. Mitt hat reserverar jag för journalistpartiet och vissa politiker. Men jag har börjat känna misstänksamhet för människor som inte ser ut som jag och jag känner en stark ovilja mot människor i huckle. Jag orkar inte tänka positivt längre.
60 people gillar det här.

Ace2000 14 timmar sedan
Helt korrekt analys, Daniel!

För att citera dig: 'Jag skyller på kommunpolitiker som för att vinna val i hemkommunen
dominerat av en viss folkgrupp gör utrikespolitiska kommentarer, och jag
skyller på den lokala tidningen som vägrade att ta upp det av rädsla
för samma folkgrupp'

Intressant att du nämner Södertäljes baneman Anders Lago som gick till kommunalval med en enda fråga - nämligen att ta ställning i en tusenårig marktvist kring ett kloster i dagens Turkiet...

Att detta inte ens har kommit upp till ytan på riksplanet är för mig en gåta... Att denna icke-fråga av utrikespolitisk karaktär avgjorde ett svenskt kommunalval måste väl betraktas som den största demokratiska skandalen i svensk historia?

Men vad skulle man vänta av mannen som enbart agerat Yilmaz Kerimos nickedocka - klanledare och Socialdemokraternas ordförande i Södertälje - tillika riksdagsman, som i övrigt enbart har lagt motioner gällande samma fråga samt som andra punkt agerat lobbyist för att få den svenska regeringen att erkänna ett påstått folkmord kring förra sekelskiftet i samma område...

Lago, mannen som suttit i diverse tv-soffor och lismande försökt prata till sig partiledarposten i Socialdemokraterna - allt medan 'hans stad' förfaller i total misär, mångmiljardskulder och skenande våldsutveckling...

Ursprungsbefolkningen (den som finns kvar) visade dock sig totala missnöje - genom att enbart ge honom ca 10% av rösterna - men p g a ovan riktad valkampanj till den assyriska-/syrianska befolkningen kammade maffians förlängda arm, Anders Lago, hem nästan sovjetiska siffror på närmare 90% i områden kontrollerade av denna grupp.

Anders Lago medger dock att massinvandringen medfört 'vissa problem' för Södertälje - men lösningen - det är i hans mening att fördela välfärdsinvandrarna till andra kommuner.. Inte angripa rotorsaken - massinvandring.

Så nu vet ni vad ni har att vänta i resten av landet, när samma politik skall pådyvlas även ännu...
show more
43 people gillar det här.

BirgerZorro 14 timmar sedan
Det värsta man kan göra mot de skötsamma invandrare som hjälpt till att bygga upp Sverige är att sopa invandrarproblemen under mattan! Detta innebär att de skötsamma invandrarna får bära hundhuvudet för vad de suspekta individer som kommit hit de senaste 25 åren. Dock; ingen regel utan undantag! Tyvärr är det så att de senaste 25 åren har i huvudsak kommit invandrare som sett fram emot en arbetsfri inkomst! Detta är den bistra sanningen, även om våra politiker och journalister inte insett problematiken.
44 people gillar det här.

TYpiKlar 11 timmar sedan som svar till BirgerZorro
Det är klart att dom gjort men prestigen och den generella öppenheten spelar större roll än landets medborgre och välbefinnande! Vi är grundlurade av de folkvalda och kommer att sluta som forna Jugoslavien sanna mina ord!
8 people gillar det här.

MysteriousPhantom 15 timmar sedan
Utmärkt krönika som kommer från hjärtat!
40 people gillar det här.

Fredrik Larsson 14 timmar sedan
Instämmer i alla föregående talares positiva omdömen.
Tänk om vi kunde få fler med Daniels bakgrund att få komma till tals i PK-media.
Jag är säker på att det finns många i samma läge, som får höra skit från både andra invandrare och svenskar som inte orkar se skillnaderna bland invandrare.
Människor som Daniel är de som blivit mest svikna av våra politiker. De har ansträngt sig och verkligen blivit en del av samhället och nu får de inte stöd någonstans, nästan.
Här på PI är ni dock mer än välkomna!
Skönt att få lite bekräftelse på att mängden rasister i Sverige trots allt inte är särskilt många.

Daniel, om du kan, bli medlem i SD.
Där kommer du få en stor möjlighet att få ut ditt budskap.
Att döma av din artikel, bör du vara en utmärkt debattör!
39 people gillar det här.

kultainen 14 timmar sedan
Daniel! Det är du och jag som kan påverka Sverige till en positiv ändring. Min och din röst är inte rasistisk, till skillnad mot svenskar, som inte vågar på grund av rasistattacker riktade mot dem. Vi måste våga hjälpas åt, vi invandrare , att sprida kunskap och nyheter, som är gömda för medborgare.
Jag vågar ställa mig på gator och torg och sprida kunskap om det ruttna Sverige, som döljer händelser för sina medborgare. Vore bra, om vi tillsammans, vi invandrare skulle kunna förena oss till ett möte om hur vi bäst skulle kunna hjälpa Sveriges befolkning.
Vad tycker du om mitt förslag? Skulle du tycka att vi kunde bilda en klubb/förening och planera för en bättre framtid för Sverige. Påverka politiker, skriva ner våra synpunkter i olika saker och skicka till de berörda våra synpunkter? För oss lyssnar de förhoppninsvis på, i synnerhet om vi blir många. Fundera på saken och återkom.
Vi skall träffas i morgon i Stockholm, en liten grupp invandrare och svenskar, för vi vill göra nytta i nära framtiden. .
34 people gillar det här.

Fredrik Larsson 12 timmar sedan som svar till kultainen
Härligt initiativ!
Tänk om ni kan lyckas mobilisera de positiva krafterna i förorterna till att bilda en motkraft till bilbrännarna och de som inte vill bli en del av det svenska samhället.
Jag blir så oerhört glad av att läsa detta!
Jag tror också att det är detta som många skötsamma invandrare har väntat på.
De har nog velat säga vad de tycker, men när de ser hur debattklimatet ser ut och dessutom hur kriminella gäng i princip tar över vissa stadsdelar, så har de så klart inte vågat.
Om ni lyckas få till det här, kommer 7-klöverns och PK-medias manöverutrymme att bli oerhört litet.

Det enda som återstår för dem att försvara i det läget, är kriminella och religiösa fundamentalister...
13 people gillar det här.

kultainen 1 timme sedan som svar till Fredrik Larsson
Lyckan att besöka möten med Alexander Bengtsson och Mattias Gardell och sätta dem på plats, det har en i gänget gjort. En eloge åt den tappra invandrarkvinnan, som sade vad hon hade på hjärtat i ett hetsmöte mot SD!
Hon är värd en stor eloge, som vet vad hon talar om. Både Bengtsson och Gardell blev tystade av henne. Ingen förväntade att någon skulle gilla olika i ABF:s möte mot rasismen.
Där sitter såväl svenskar som invandrare och blir ställda, när den kloka personen säger sitt.
Jag har tyvärr inte haft en möjlighet att besöka dessa möten, men jobbar på mitt håll. Inte i det tysta!
Södertälje nästa.... SD behövs där!
3 people gillar det här.

BettanB 13 timmar sedan som svar till kultainen
Tror jag också!!! Era 'röster' (ljud) är mycket mycket mer värda för att PK folket (och alla de andra) ska börja förstå. I Sverige har det tyvärr blivit så att nämner man något negativt om invandringen så är man genast rasist, främlingsfientlig eller islamofob. Om en invandrare yttrar sig så kan man inte slänga ur sig dessa ord hur som helst. Hoppas Ni blir ett stort gäng!!! Lycka till!
10 people gillar det här.

Finnpucko 10 timmar sedan som svar till kultainen
Det är väl inte många som ser oss finnar som invandrare nuförtiden, eller?
4 people gillar det här.

kultainen 1 timme sedan som svar till Finnpucko
Jag har inga problem med det. Har blivit väl bemött av såväl svenskar som invandrare, men retar mig på att folk kallas för rasister, i synnerhet svenskar så fort de kritiserar invandringen och annat.
Du skulle också kunna hänga på . Tillsammans är vi starka. Folk har stått som frågetecken inför mig, när jag delade SD;s kuriren på torg. Ett par kvinnor var arga . Sällan bemötte jag förakt. Det är det jag menar, vi invandrare kan göra ett öppet arbete utan hot, så mycket hänger på oss inför nästa val.
2 people gillar det här.

Etniskt_handikappad 14 timmar sedan
Jättebra skrivet!
Jag känner så väl igen mig i beskrivningen, för bara 10år sen var jag öppen och intresserad, nu utgår jag från att utlänningen framför mig är en våldsam bidragsfuskare med bara ett par ord i repertoaren: Bidrag, Kränkt, Rasist...

36 people gillar det här.

Slasher2 14 timmar sedan
Håller inte riktigt med dig. Jag skyller också på våra politiker men ännu mer på vår media. Felet dom gjort är att mörka allt dåligt invandrare gör istället för att hänga ut dom som missköter sig och ära de som sköter sig. Kvällstidningarna retar till och med med flit pursvenskar genom att hänga ut brottslingar med bild och namn när det är svenskar men inte när det är invandrare. Det retar folk och skapar mer hat. Jag tror det finns väldigt få riktiga rasister i Sverige (det media kallar rasism är något helt annat eftersom dom devalverat ordets betydelse). Men eftersom vi inte får höra sanningen och får se invandrare som missköter sig bli utvisade så har vi inte mycket annat val än att dra alla över en kam.
Ett annat fel är idén om multikulturism. Den håller jag inte med om. Ska människor leva tillsammans måste dom ha i huvudsak samma kultur och värderingar. En liten klick av annan kultur kan vara uppfriskande och driva kulturen framåt men det får inte bli för mycket. Invandrare ska anpassa sig till svenska förhållanden och absolut lära sig svenska språket om dom tänkt vara kvar här. Som det är nu bildas små 'little bagdads' osv. där invandrare inte behöver anpassa sig till Sverige. I andra länder som Storbritannien finns till och med i vissa områden två lagar, Sharialagen och den brittiska lagen. Det är oacceptabelt!
35 people gillar det här.

DettaFjantOm 15 timmar sedan
Detta bör sändas över till alla medier och statliga myndigheter med det snaraste efter det till alla
föreningar i sverige.
Tack Daniel

33 people gillar det här.

Anna Svensson 12 timmar sedan
bravo Daniel, åter har du träffat huvudet på spiken och utkristalliserat vem som bär skulden för eländet med massinvandringen
28 people gillar det här.

Tyckarn 15 timmar sedan
Riktigt bra skrivet!

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: