fredag 10 december 2010

Rapportera: VTI

Rapportera: VTI: "Vägtrafiken kraschar identifieras som en världsomspännande folkhälsoproblem. Prognoser av WHO tyder på att dessa krascher utgöra den tredje vanligaste orsaken till dödsfall och funktionshinder år 2020. Varierar dock olycksrisken från land till land. Tidigare forskning om utlandsfödda i det svenska vägtransportsystemet visar en överrepresentation av krasch engagemang för denna grupp.
För att identifiera vilken typ av problem och att kunna jämföra krascha engagemang bland utrikes födda med infödda, var syftet med studien att klustret länder över hela världen i befolkning trafikant zoner, beroende på bruttonationalinkomsten (BNI), motorisering, trafiksäkerhet situation och geografiska läge för varje land. Baserat på de åtta identifierade klustrade zoner, var jämförelser av zoner och eventuella samband mellan de olika parametrarna görs med hjälp av Sverige (infödda) som referensland.
Data från flera register visade att en ökning av BNI korrelerade med fler bilar och färre dödade trafik. För ett antal zoner, nästan alla av dem mindre bemedlade, en ökning av BNI korrelerade med fler bilar, och fler bilar, desto lägre antalet dödade trafikanter per bil. Vidare bland utrikes födda, var den genomsnittliga relativa olycksrisken 50% högre för män och cirka 10% för kvinnor jämfört med infödda i det svenska vägtransportsystemet. Om undergruppen kraschen inblandade bilförare 18 år och äldre valdes för analys, visade data att manliga utlandsfödda löpte en fördubblad risk att bli inblandad i en krasch, medan det för kvinnor födda utrikes var den relativa risken ökade med 70%.

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: