fredag 10 december 2010

Det blåser inom Miljöpartiet - Norrköping Nyheter - Lokala nyheter - Norrköpings Tidningar

Det blåser inom Miljöpartiet - Norrköping Nyheter - Lokala nyheter - Norrköpings Tidningar: "Kontakt Prenumerera Annonsera
First Date Hitta rätt NTmera Östgötabingo Lokus Affärsliv
snabblänk: till sidans innehåll
www.nt.se
fredag 10 december 2010 • nt.se - Norrköp


Det blåser inom Miljöpartiet

Norrköping

Det råder turbulens i Miljöpartiet och i stormens öga befinner sig en av partiets trotjänare, Anita Jonsson, 64. Hon anklagas för att ha begärt ut för hög ersättning för förlorad arbetsinkomst.

- Om man begär för mycket i ersättning är det helt förkastligt. I det här fallet är det frågan om hon har gjort det i god tro eller inte, säger Per-Olof Svensson, ordförande för Miljöpartiet i Norrköping.

Det var när Anita Jonsson 2006-2007 hade hans post som hon begärde ut för hög ersättning för förlorad arbetsinkomst. Detta med hjälp av ett intyg från sin arbetsgivare, rektorn vid Gamleby folkhögskola, som räknade ut att hon hade rätt till 292 kronor per timme vilket motsvarar en heltidslön på 49 056 kronor i månaden. Och det stämde inte alls.



Har hon fått betala tillbaka några pengar?

- Nej, hon har inte gjort något fel, säger personalutskottets ordförande Lars Carlsson.

Internt i Miljöpartiet har Anita Jonssons agerande väckt debatt vid flera tillfällen, bland annat när det uppdagades för några år sedan. Då krävde nuvarande kommunalrådet Mattias Stenberg hennes avgång, men utan framgång.

Anita Jonsson är omstridd, framför allt bland de unga i partiet.

- Jag tycker att partiet skulle ha gått hårdare fram, helt klart. Det står jag för, säger Per-Olof Svensson.

Är det bra att ha henne som ett av era ansikten utåt?
- Nej, det tycker jag inte alls är bra. Det är det värsta som kan hända. Personligen tycker jag det här är riktigt, riktigt illa med tanke på andra saker som händer i kommunen. Någon borde ställa sig upp och vara idealist.

Anita Jonsson själv menar att hon inte gjort något fel. Hon trodde att den här saken för länge sedan var utagerad, men förstod förra veckan att en ny storm var under uppsegling.

- Ett tag kände jag att jag inte orkade med flera strider. Men sedan flög en djävul i mig, jag har ju inte gjort något fel. Jag har aldrig haft något ont uppsåt. Det var min rektor som gjorde fel, säger hon.



Läs mer om bråket inom Miljöpartiet i fredagens NT.


– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: