onsdag 28 mars 2012

Ett brev från Israel till svenska folket | lettersfromisrael.com

Ett brev från Israel till svenska folket | lettersfromisrael.com: Ett brev från Israel till svenska folket
Postat Den 28 mars 2012

Hej, mitt namn är Koby.

Jag är bara en vanlig varje dag israel. Jag är 36 år gammal, gift och far till två små flickor. En 3-årig och en 8 månader gammal baby
Vi bor i Ashdod , en 250.000 människor stad, bara 25 minuters bilresa söder om Tel Aviv .
Ashdod ligger på Medelhavet stranden och har en underbar vit sandstrand. På vår fritid vi älskar att gå till stranden, simma, ta en kaffe i en trendig kafé, njut av havsutsikt eller låta barnen leka på stranden.

Jag antar att några av er hört något av Israel och min gissning är att förmodligen denna något är inte så trevligt. Så jag bestämde mig för att bara säga några saker om mig och mitt liv, och kanske genom min berättelse, ge er ett annat perspektiv på mitt land och liv israelerna.

Mina båda föräldrar kom till Israel från olika platser. Min far är från Iran och min mamma från Ryssland. De träffades här, i Ashdod. De båda stötte de svårigheter i en nykomling till ett nytt land och var tvungen att anpassa sig till nya och främmande samhälle. Jag antar att de båda acklimatiserad ganska bra. Min mamma blev gymnasielärare, min pappa en fastighet entreprenör.

Som barn minns jag att vi hade vänner från Gaza - De arabiska Avtalsparter som arbetade med min pappa. De brukade komma till vårt hus och vi skulle äta lunch tillsammans - min mamma alltid haft sina komplimanger för hennes matlagning. Vi skulle tala om arbetet, och om växande barn, bröllop och skratta tillsammans.
jag minns vägen från Gaza till Ashdod, varje morgon tusentals bilar från Gaza packade med så mycket folk en Peugeot 404 kan innehålla kom till Israel för att de börjar dagarna fungera. På kvällen var de alla kommer tillbaka. På lördagar min far och vår nästa som används för att köra till Gaza, för att köpa mat: duvor, räkor och bondbönor. Vår granne skulle göra delikatess av det. Det var bra dagar.

Och sedan började intifadan. Araber attackerade israeler överallt. Det var inte längre säkert att gå till Gaza och gränsen stängdes gick inte araber Israel. 1994 med fredssamtalen, träffade vi igen för en kort tid, men sedan araber började begå självmordsattacker i israeliska städer, och de var inte längre tillåtet att komma in Israel. Vi höll kontakten med våra vänner i Gaza under en tid. Talar i telefon, hoppas på bättre dagar. Men i dessa dagar kom aldrig. Bandet Med bröts Gaza.

Den 30 Jan 2001 araber började skjuta granater mot israeliskt befolkade samhällen ( Kibbutz och Moshavs ). Den 16 april 2001 den första raketen avfyrades in i en israelisk stad - Sderot , den närmaste israeliska staden till Gaza. Vi trodde att det bara var ett misstag, en engångs händelse. Men det fanns intresse. De israeliska samhällen runt Gaza blev en skrämmande plats att leva i, dagligen sköt på med araberna med granatkastare och raketer. Folket i dessa samhällen har 15 sekunder att dölja när en siren hörs. Den 28 december 2008 var första missiler avfyrades på min hemstad.

Jag minns tydligt den dagen. Det var en lördag. Jag och min svåger tog en kort resa till de vackra kullarna i Beit Shemesh . På vägen dit såg vi många stridsflygplan ta av från sina flygbaser. Eftersom det var lördag, det var konstigt. Lördag är den judiska religiösa vilodag. Inget arbete av något slag och inte heller någon aktivitet sker på denna dag, desto mer armén aktivitet. Jag vände på radion och hörde IAF är slå tillbaka till 60 raketer avfyrades tidigare av araberna på israeliska städer. Jag ringde min fru (hon var 6 månader gravid då) och sa till henne att be vår nästa för att omedelbart öppna byggnadens skyddsrum. Jag hade en mycket dålig känsla.
90 minuter senare min fru ringde mig, "Vi bara hade en Siren hört och missiler slog vår stad, kom tillbaka", sade hon. JAG var chockad. Några dagar senare en missil träffade en penthouse lägenhet i en byggnad bara 30 meter från vår byggnad.

ashdodashdod

Från och med 2008 Ashdod lidit många missiler från Gaza. Mellan 9 mars 2012 och 13 mars Israel lidit ett av de värsta missilattacker någonsin . Araberna inleddes för mer än 300 missiler från Gaza in i Israel, många av dem träffade Ashdod. En missil träffade en butik strax bakom mitt hus, nådde historien även BBC.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17343600

Det här är vi igång under en missil attack:

Detta är hur det låter:

Jag hoppas att våra vänner i Gaza ihåg oss, att de inte hatar oss. Jag vet inte vad de undervisar sina barn och barnbarn, men jag vill hoppas att det inte är hat.
Sedan 2001 har mer än 12.000 raketer, missiler och granater avfyrades från Gaza in i israeliska städer. Varje gång en siren hörs, vi har 45 sekunder att hitta skydd. Jag och min fru måste ta barnet och vår lilla 3-årig flicka och kör för skyddsrum 2 våningar ner. Ibland är vi sköt på mitt i natten, när vi sover. Vi ansåg resan - Israeliska liv närmare Gaza har 15 sekunder bara. 3-min siffror var Har feeds. Hon skakar i mina händer varje gång en siren hörs. Hon kramar mig och skulle inte låta gå för lång tid. Frågar hon mig: "Pappa, varför sirenen komma ner på oss?". Vad säger du till ditt barn när hon frågar detta? Att araber hatar oss och vill att vi dött? Hur kan jag förklara det för ett barn? Nej det gör vi lär inte våra barn hatar. Vi lär dem hopp och kärlek och respekt. Särskilt i tider som denna, vi säger till våra tjej att det är ok att vara rädd, vi rädd. Vi berättar för henne att så länge vi håller de säkerhetsbestämmelser vi vara ok. Det var allt. När hon kommer att växa upp kommer hon att fatta beslut på egen hand hur man bedömer den situation vi lever i.


Jag är bara en vanlig vilken dag som helst israel. Det här är min historia. Om du inte hörde det på nationella nyheter, tror inte att det inte hände. Det är de människorna som berättar hindrade dig från att höra den.

Yours truly

Koby Shamsian

Ashdod, Israel.
Hennes82
Detta inlägg är publicerat i Brev från Israel och taggade Ashdod med admin . Bokmärk permalänk .
3 Tankar OM " Ett brev från Israel till svenska folket "

Jerry påmars 28, 2012 7:00 em sade:

Jag tycker att den svenska pressen ska skriva om detta! Var är ni??
Svara ↓
Linje Singer påmars 28, 2012 7:26 em sade:

Och den danska!
Svara ↓
Linje Singer påmars 28, 2012 7:13 em sade:

Först och främst, detta är en så bra initiativ, tack Kim!

Och tack Koby för att dela din berättelse med oss. Det krossar mitt hjärta att människor, särskilt barnen, måste gå igenom det här. Samtidigt är det bra att höra att du inte full av hat, även när sirenerna går och grads faller. Tyvärr är jag inte säker på vad jag skulle göra eller säga eller vem jag skulle vara om jag var tvungen att leva ditt liv.
Vi tillbringade juli och augusti förra året med mina föräldrar-i-lagen Gedera (vi bor i Danmark) och det var första gången jag upplevde sirenen och ljudet av raketer faller. Att ljud, sirenen, var den mest skrämmande ljud jag någonsin hört i mitt liv. Och jag önskar bara att folk skulle sluta att tänka då och då om vad som händer, tänk vad det skulle vara om det var ditt liv.
Återigen TODA Raba och KOL hakavod Koby för att dela din berättelse. Jag önskar dig allt väl i framtiden och chag Pesach sameach!
Svara ↓

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: