söndag 8 april 2012

– Vi klarar inte invandringen « Magasinet Neo

– Vi klarar inte invandringen « Magasinet Neo: – Vi klarar inte invandringen
2012-03-22
Kommentarer: 10

Malmö klarar inte tillströmningen av invandrare. Det säger kommunalrådet Ilmar Reepalu när Neo möter honom för att tala om våldet, gängbrottsligheten och Sveriges sämsta skolresultat.

Av Paulina Neuding, Chefredaktör Neo

Research: Hanna Marie Björklund


Ilmar Reepalu tar emot på sitt kontor i Malmös kommunhus. Det är midvinter i Stockholm, men här uppe på sjunde våningen ser man ut över ett Malmö i vårsol. Vi pratar om en målning som hänger på ena väggen, cyklande industriarbetare med stora nävar på styrena: På väg hem av Kaj Engström. Ilmar Reepalu pekar på ett av hörnen, där konstnären har skrivit ”16:32 em”.

Armén av cyklande arbetare på väg till och från Kockums har försvunnit ur stadsbilden. Företaget stängde produktionen i Malmö 1998, och under 90- talskrisen försvann vart fjärde industrijobb i stan. Sedan dess har Malmö fått hitta en ny identitet som tjänsteekonomi. Det är en övergång som har lyckats mycket tack vare Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande sedan 17 år tillbaka. Malmö har blivit en stad i tiden, för liten för att räknas som storstad, men djupt präglad av närheten till Nordens största metropol. Arkitekten Reepalu gjorde bygget av Västra hamnen möjligt, där Turning Torso skruvar sig mot himlen. Under marken går numera tågen i en linje som sträcker sig till Köpenhamn. Men så är det den skenande kriminaliteten. Ilmar Reepalu fick själv under ett par års tid ha ständig polisbevakning.

– För sju år sedan var det någon som sköt in i min bostad. Det var tur att jag inte satt i mitt arbetsrum, då hade jag fått kulan i huvudet, säger han när vi har satt oss ner. Ett tag fick han förflytta sig i en skottsäker bil.

– Men jag insåg att man inte kan ha det på sättet som politiker, så jag har valt bort det nu. Man kan inte gå runt med en sköld omkring sig jämt.

Jag visar honom två foton – ett på min farmor och ett på en annan äldre släkting. Jag berättar att båda bodde i Rosengård, och om vår förtvivlan när de utsattes för våld. Båda var invandrare, precis som förövarna, och sådan är ju oftast bilden: Brottsligheten i segregerade områden drabbar inte främst det omgärdande svenska samhället, utan de invandrare som själva bor där. Farmor blev fälld till marken av ett ungdomsgäng i Rosengård, 84 år gammal. Hon var alltid rädd efter det. Min andra släkting slogs ner av ett killgäng när han handlade i en judiskägd butik på Möllevången. Sydsvenskan rapporterade om 85-åringen som hamnat på sjukhus efter en misshandel.

– Det fallet kände jag inte till.

Det är naturligtvis ingenting jag förväntar mig, Ilmar Reepalu kan inte känna till varje enskilt våldsbrott som begås i Malmö. Men kanske har han inte tidigare träffat en journalist som har haft skäl att oroa sig för anhöriga i Rosengård.

Vad tänker du när du ser de här fotona och hör vad mina familjemedlemmar har utsatts för?

– Det är förfärligt. Förfärligt. Det var ju ett tag särskilt under kriget i Gaza som det var riktigt spänt mellan palestinska grupper och judiska församlingen.

– Sedan har det fungerat jättebra med det dialogforum som vi har startat mellan judar, muslimer och kristna i Malmö. Under händelserna kring Ship to Gaza hade vi inte några som helst konflikter. Här har rabbiner och imamer agerat på ett sätt som faktiskt har lugnat ner det hela.

Jag gissar att han syftar på händelserna på Stortorget i Malmö i januari 2009. Judiska församlingen ordnade en manifestation under parollen ”medlidande med alla civila offer” i det pågående kriget i Gaza, men jagades bort från torget av våldsamma motdemonstranter – de flesta invandrare från Mellanöstern – under rop om ”Jävla judar” och ”Hitler, Hitler, Hitler”. En glasflaska träffade en av de judiska demonstranterna, och en slangbomb skickades rakt in i den judiska gruppen.

Judiska församlingen beräknar att 10-15 familjer har lämnat Malmö på grund av den antisemitism som härrör från gruppen invandrare från Mellanöstern. Nazistjägarna i amerikanska Simon Wiesenthalcentret har utfärdat en resvarning för judar i Sydsverige.

Samtidigt har det funnits en stor besvikelse på Ilmar Reepalu, som gjort klart att judiska församlingen skulle ha vetat bättre än att demonstrera på Stortorget, och sagt att Malmö stad varken accepterar antisemitism eller sionism.

Rabbinen i judiska församlingen i Malmö blir ständigt utsatt för hot, glåpord och spottloskor. Han får skjuts av församlingsmedlemmar när han ska någonstans.

– Ja, och nu vet jag att jag är ute på minerad mark igen. Och jag går gärna ut på den marken så vi har rätt proportioner. Jag blir ju anklagad för att vara antisemit när jag säger att det inte bara är judar som har det jobbigt, det är faktiskt lika jobbigt och ibland ännu jobbigare för andra grupper.

– För Malmös judar har det varit kränkningar i form av att det målats svastikor på bilar, och att man blir hånad av unga killar och så.

Eller min släkting som blev nedslagen för att han handlade i en judisk butik?

– Det känner jag faktiskt inte till. Hittills vet jag att en flicka fick en flaska kastad på sig i samband med judiska församlingens demonstration på Stortorget 2009. Polisen har sagt att det var ett antisemitiskt dåd. Vi vet att det var muslimer som kastade flaskan.

– Däremot har vi muslimer som blivit dödade för att de varit homosexuella. Vi har spänningar som är jättejobbiga som vi försöker hålla borta från Malmö.

Det som är speciellt här är att det inte finns någon ömsesidighet – det finns inga muslimer som säger att man lämnar stan för att man hotas av judar?

– Jag vet inte riktigt hur de här grupperna ser ut, men jag blev väldigt förvånad när jag blev medveten om den starka kopplingen mellan judiska församlingen och Sverigedemokraterna. Jag visste inte att den fanns, men när jag går på möten hos församlingen ser jag Kent Ekeroth, en av de tuffaste från SD. Sedan får jag höra att han är brorson till en av de ledande inom församlingen.

– Och att SD stenhårt driver sin antimuslimska kampanj genom att säga att man är för den judiska gruppen. Det störde mig väldigt mycket.

Du menar alltså att det finns ett muslimhat i den judiska församlingen i Malmö som kanaliseras via SD?

– Nej, det tror jag inte, däremot att SD:are har infiltrerat den judiska församlingen för att på så vis driva sitt muslimhat.

Så det finns trots allt ett motsvarande hot mot muslimer som härrör ur den judiska gruppen?

– Alltså jag hade ju hoppats … De som har ristat hakkors i Bjuv och Vellinge … Det var inga muslimer som låg bakom det, det var nationaldemokrater och Sverigedemokrater. Då känns det så jättekonstigt att de grupperna helt plötsligt lierar sig med judiska grupper mot muslimer. Att de återfinns i de här grupperna, och att de gör gemensam sak med dem om att det är muslimerna som är farliga.

(Efter mitt möte med Ilmar Reepalu frågar jag Kent Ekeroth huruvida SD infiltrerar judiska församlingen i Malmö.

– Jag har inte haft kontakt med judiska församlingen i Malmö på flera år, säger han.

– Jag slutade försöka ha kontakt med dem när jag insåg att de aldrig kommer att fatta, trots att de blir jagade på gatan av precis de invandrargrupper jag har varnat för. De har en vurm för mångkultur och massinvandring och har på så sätt själva medverkat till en situation som innebär att judar måste fly Malmö och Sverige på grund av importerad muslimsk antisemitism. De är självdestruktiva och naiva på det sättet.

– SD får mer negativa reaktioner från den judiska församlingen än vad Vänsterpartiet får, trots att vi är mycket mer Israelvänliga och som enda parti försökt göra något åt den muslimska antisemitismen i Malmö. Allt detta gjorde att jag tappade intresset för att ha kontakt med dem.)



– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: