tisdag 3 april 2012

Sydsvenskan-Nyheter dygnet runt

Sydsvenskan-Nyheter dygnet runt: Lämnar Malmö av politiska skäl

Malmö.
Harry Turner är en jude, som tvekar kring guds existens. Däremot tvekar han inte i sitt beslut att flytta från Malmö.

– Jag uppfattar den antisemitiska politiken i Malmö som officiell, säger han.

Harry Turner föddes i Malmö 1950. Hans föräldrar var båda polska judar, som räddats från koncentrationsläger.

– Så länge mina föräldrar levde var de oerhört tacksamma över hur väl de blev mottagna i Malmö, säger han.

Malmö har, med kortare avbrott, varit hans ständiga hemort.

Harry Turner är agnostiker. Han föddes in i den judiska församlingen i staden. I många år var han inte medlem, men han har i 60-årsåldern återupptagit sitt medlemskap.

– Jag är inte aktiv i den judiska församlingen. Jag gick mest med av solidaritet för den lilla judiska grupp som finns kvar i Malmö.

Antisemitismen är urgammal. Harry Turner säger sig ha upplevt den, i milda doser, under sin uppväxt.

– Visst finns det människor som har ropat ”judesvin” efter mig. Men det handlade aldrig om fysiska övergrepp, säger han.

Harry Turner bodde i Malmö medan han läste till läkare vid Lunds universitet. I dag är han ögonläkare, bland annat vid Skånes universitetssjukhus i Malmö.

Men Malmölivet är under avveckling. Beslutet är taget, även om det hittills saknas ett formellt flyttdatum.

Sedan 1950-talet har Malmö genomgått monumentala förändringar. Kockums har försvunnit och ersatts av en ny stad, en stad som Harry Turner i allt väsentligt välkomnar.

– Malmö har blivit multikulturellt och multietniskt. På många sätt en bättre och mer spännande stad. Jag har alltid haft en stark känsla för Malmö, säger han.

Men den antisemitism som under barn- och ungdomsåren bara var ett marginellt problem, menar Harry Turner i dag har vuxit i omfattning.

– Jag har upplevt demonstrationståg med tusentalet Malmöbor som skanderade ”död åt judarna” utan att polisen ingrep.

Antisemitismen i Malmö är, menar Harry Turner, sanktionerad från högsta politiska nivå.

– Ilmar Reepalu har upprepade gånger sagt att han inte är antisemit. Men hur många gånger kan hans tunga då med trovärdighet slinta?

Harry Turner upplever att Malmös kommunstyrelseordförande har anslutit till två klassiska antisemitiska förhållningssätt.

– Det första är den kollektiva skulden. Han tycks mena att vi judar i Malmö bär en kollektiv skuld när vi blir nedslagna, för att vi inte kollektivt har tagit avstånd från Israels politik i Gaza.

– Det andra är konspirationsteorier. Som när Ilmar Reepalus felaktigt påstod att Sverigedemokraterna hade infiltrerat den judiska församlingen i Malmö. Det är ju inget annat än hjärnspöken, säger Harry Turner.

Harry Turner har tagit beslutet att lämna Malmö.

– Som jude i Malmö uppfattar jag den antisemitiska politiken som officiell. Ilmar Reepalu förnekar att han är antisemit, men han uppfyller mina krav för att vara antisemit. Jag menar att den bedömningen bättre görs av offer än av förövare.

– Jag förstår att Simon Wiesenthal Center avråder från resor till Malmö. En blåögd jude i gympadojor kommer inte att råka illa ut. Men en ortodox jude i traditionell klädsel klarar sig inte länge undan trakasserier.

– skickat med Google Verktygsfält

1 kommentar:

du sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.