torsdag 18 oktober 2012

Socialdemokratisk val/kampanjarb. gripen!


Bild: MIKAEL SJÖBERG / XP / SCANPIX

"Det var ren kannibalism"

Isabella Löwengrip är van vid hot. Men inget hotbrev har påverkat henne så mycket som det hon fick i Jonas Ransgårds (M) namn.
- Jag flyttade från min lägenhet, kunde inte sova och började i terapi.
I dag berättar GP om att en socialdemokartisk val- och kampanjarbetare har gripits och erkänt att han skickat hotbrev till kända kvinnor runt om i landet. Han har felaktigt skrivit att det är det moderata kommunalrådet Jonas Ransgård som stått bakom hoten.
En av kvinnorna som fått brev med mycket kränkande innehåll om sex och våld är medieprofilen Isabella "Blondinbella" Löwengrip.
- Det är jätteskönt att en person har gripits. Det är det enda jag önskar. Jag har gjort hotanmälningar tidigare, men alla har lagts ner. Det vore skönt om någon kunde få ett straff för det här, säger hon.
Just det här brevet som hon fick i Jonas Ransgårds namn har påverkat hennes mest. Det handlar om hur brevskrivaren uttryckte sig.
- Det var ren kannibalism. Han skulle stycka mina kroppsdelar och äta dem. Det krävs en riktigt sjuk människa för att skriva så.
Isabella Löwengrip kände både obehag och rädsla på ett sätt hon aldrig gjort tidigare. Hon vågade inte bo kvar i sin lägenhet och hade svårt att sova så hon tog sömntabletter. Dessutom började hon i terapi. Något hon har fortsatt med.
- Det var inte bara brevet som påverkade mig då, men det var en utlösande faktor. Mannen som gjorde det här har förstört väldigt mycket för mig.
Vad tänkte du när det stod att brevet kom från politikern Jonas Ransgård?
- Jag förstod direkt att det inte var han och tyckte synd om honom, att han utnyttjades för en sådan hemsk sak.
Publicerad 10:18 Uppdaterad 11:15

Innehåll

Annat innehåll




Inga kommentarer: