måndag 22 oktober 2012

Ni var de enda som kom

Ni var de enda som kom
 

Ni var de enda som kom

Strax före midnatt kallade angriparna ut studenterna från sina rum och bad om att få deras namn. De med kristna namn sköts ihjäl eller dödades med kniv. Kropparna lämnades på rad utanför byggnaderna. Studenter med traditionellt muslimska namn blev tillsagda att citera islamsk skrift. "Om du lyckades, blev du frisläppt", berättade en överlevande för en Open Doors-medarbetare som skyndade till ett spänt Mubi bara timmar efter attacken.
"Jag blev ombedd att säga mitt namn och jag svarade med att jag är kristen och att jag heter Elkanah. De kastade mig till marken och skrek ‘Allahu Akbar’. Jag ropade ut till Jesus, med ansiktet mot marken. De befallde mig att sluta ropa på Jesus men jag vägrade. I nästa ögonblick sköts jag i handen och sedan blev jag huggen med kniv på baksidan av halsen. De måste ha trott att jag var död eftersom de lämnade mig", vittnade studenten Elkanah Sardauna.
När kyrkan i Mubi firade sin 52-årsdag den 1 oktober visste de inte att dagen skulle sluta i ett blodbad.
Enligt kyrkoledare i Mubi dödades totalt 29 personer, de flesta studenter, och minst fem skadades i attacken. Fullt beväpnade angripare, som misstänkts vara medlemmar i Boko Haram, invaderade Tadun Wada Wuro Patuje-området vid ungefär tio på kvällen och sköt flera skott i luften. De tog sig till studenthem utanför campusområdet till Federal Polytechnic State University, College of Health Technology och flera privata bostäder tillhörande kristna.
NigeriaNär OD besökte offren på sjukhus, berättade Alkanah för oss: "Det var bara Gud som räddade mig när de kom till vårt rum. Vi var fyra stycken som delade på rummet och alla hade kristna namn. Mina tre rumskamrater dödades framför mina ögon. De kom fram till mig sist."
Manasseh, en annan student som överlevde ett pistolskott och svåra knivskador, delade sina prövningar.
"De bad mig att avsäga mig min kristna tro för att skona mitt liv. Jag vägrade. Efter att min muslimska rumskamrat hade citerat några islamska skrifter ombads han lämna rummet. De sa att de bara var ute efter dessa "otrogna" som alla skulle dö den dagen. Sedan sköt de mig och högg mig i ryggen. Detta är verkligen en bild av det stora hatet mot oss kristna i regionen."
Kyrkan i Mubi har varit under belägring ganska länge nu. Mycket har hänt som har gått obemärkt förbi i omvärlden. Innan den här attacken skickade jihadister brev till några kristna i området och gav ett ultimatum till troende att antingen avsäga sig sin kristna tro inom två veckor eller lida en dödlig utgång. Enligt en troende, som visade oss ett sådant brev, blev de varnade att inte avslöja hotet för någon eftersom varje läckage av information skulle resultera i död.
Den Kristna Associationen i Nigeria (CAN) i Mubi lämnade över breven till säkerhetsagenter i Yola. Ett sökningsteam utvecklades för att utföra husrannsakningar i Mubi. Många sofistikerade vapen återfanns hos muslimer. Polisen upptäckte också vattentankar staplade med ammunition och flera torra brunnar som hade omvandlats till lagerutrymme för vapen.
Dessa åtgärder förhindrade tyvärr inte attacken mot de kristna i Mubi.
Rev Maxwell Iliya, skribent inom CAN i Mubi, sa: "Kyrkan I Mubi går igenom en svår tid. Många av våra medlemmar miste sina liv som ett resultat av Boko Harams aktiviteter. Vi förlorade även många personer före den här händelsen. Utomstående leds att tro att dödandet var ett resultat av en tvist mellan studenter under studentkårens (SUG) styrelseval. Men vi är övertygade om att eftersom det utsatta området huvudsakligen är kristet, var attacken noggrant planerad och utförd mot kristna. Majoriteten av de som omkom var kristna, med några få undantag av muslimer som antingen dödades av en förlupen kula eller som inte var tillräckligt övertygande när de citerade islamska skrifter."
Nigeria"Vi lever bara tack vare Guds nåd. Vapnen som hittades av sökningsteamet i Mubi är tillräckliga för att eliminera varenda kristen i Mubi och hela Rev Maxwell Iliya Adamawa-staten. Boko Haram är ute efter att rensa bort oss. Staden har blivit mycket farlig. Regeringen är inte längre intresserad av att skydda oss. Angriparna tillbringade två timmar åt dödande och förstörelse och fram till detta datum har inte en enda regeringstjänsteman kommit och sympatiserat med oss", fortsatte Maxwell.
En annan kyrkoledare sa: "Mubi är en dödlig zon, en plats där det verkar vara omöjligt att lita på en icke-kristen person. Min granne som är imam och som jag brukade stå på god fot med, verkade utåt sätt chockad när sökningsteamet hittade en hög med vapen i hans vattentank. Jag var inte alltför förvånad eftersom han är en ungdomsledare i Boko Haram. Men trots dessa omständigheter kommer kyrkan att hålla fast vid Gud och triumfera; vi kommer inte att hämnas. Vi vill visa kristuslikhet även då de hatar oss. Vi kommer inte att flytta från Mubi. Det är här Herren har placerat oss. Vi ska stanna och uppfylla vår kallelse, till vår himmelske Faders ära."
Boko Haram vill göra anspråk på hela norra delen av Nigeria för att fullt ut implementera sharialagstiftningssystem där. De sägs importera vapen över gränsen till Adamawa, Borno och Yobe. Mubi ligger vid gränsen mellan Nigeria och Kamerun och är på så sätt strategiskt beläget för dem.
Under de senaste tre månaderna har kyrkan i Mubi sökt Guds ansikte genom bön och fasta. Ett datum för begravningen av offren är ännu inte fastställt. Så länge ingen garanti har getts för att jihadisterna har lagt ner alla vapen mot kristna innebär varje minut en osäkerhet, vilket leder till fruktan och oro hos många troende i Mubi.
Soldater utplacerades i Mubi för att motarbeta fler aktiviteter från Boko Haram. Skolor stängdes och de flesta kyrkoaktiviteter lades på is. Många kristna känner sig svikna av att regeringen hittills inte har träffat några kyrkoledare.
De som omkom i attacken:
  • Sebastine Bulus(kristen)
  • Ishaku Joshua (kristen)
  • James Joshua (kristen)
  • Lucky Emmanuel (kristen)
  • Irmiya Yohana (kristen)
  • Adamu Dakkawa (kristen)
  • Yunana Idris (kristen)
  • Amsel Idris (kristen)
  • Muhammed (muslim)
  • Bitrus Ila (kristen)
  • Emmanuel Imo (kristen)
  • Ahmed Maigiraya (kristen)
  • Nimfas (kristen)
  • Chimobi Igbo (kristen)
  • Alasan Zamba Ghaji (muslim)
  • Zamdayu shuwa (kristen)
  • Gajare Matakam
  • Christopher Gesme
  • Ahmadu Furfina (muslim)
  • Eze Tigani (kristen)
  • Yusuf Sulaiman (muslim)
  • Mohammed Suleiman (muslim)
  • Aliyu (kristen)
  • Ishaku Ibrahim Zambuk (kristen)
  • Umaru Sulaiman (muslim)
  • Ezekiel Chindal (kristen)
  • Ayo (kristen)
Namn på överlevande:
  • Elkanah Sardauna (kristen)
  • Manasseh (kristen)
  • Adamu Markus (kristen)
  • Benjamin Jalingo (kristen)
  • Dominic Yakubu (kristen)
Böneämnen:
  • Be att Herren stärker kyrkan i Mubi. De troende kämpar med fruktan. Be att Herren ska fylla deras hjärtan med mod och kärlek till förföljarna.
  • Många planer från muslimer att rensa bort kristna i Mubi avslöjas. Över trettio olika platser där jihadisterna gömmer vapen blev upptäckta. Be att Herren ska hindra deras planer.
  • En viktig fråga för kristna i norr är att incidenter som massakern i Mubi betraktas som politiskt motiverad, särskilt av utländska mediehus. Be att Herren ska få reportrarna att berätta sanningen.
KällaOpen Doors
ÖversättareElin Forsell
Delad framgångsrikt!X

Kunna dela lättare med AddThis för Firefox.

Inga kommentarer: