lördag 14 januari 2012

" Varför inte sitta naken i klassrummet?" - Kultur & Nöje - www.gp.se

" Varför inte sitta naken i klassrummet?" - Kultur & Nöje - www.gp.se: " Varför inte sitta naken i klassrummet?"

Skolverket är ute och snedseglar med sina nya riktlinjer för hur skolan ska förhålla sig till flickor med heltäckande slöja.

Relaterat

Skolverket är ute och snedseglar med sina nya riktlinjer för hur skolan ska förhålla sig till flickor med heltäckande slöja. Med hänvisning till religionsfriheten får vilka tokerier som helst nu trumfas igenom om de ges just en religiös innebörd. I princip kan dogmatiker hädanefter räkna med statens stöd om de kapslar in sina döttrar och ger dem en usel start i livet. Hur har sådana eftergifter för vidskeplig sekterism blivit möjliga i ett land som brukar räknas till världens modernaste, mest demokratiska och minst korrumperade?

Ett svar är att Diskrimineringsombudsmannen, så ofta felvänd i politiken, har gjort ett gott fotarbete. Ett annat att rättighetsfrågor tolkas olika beroende på vilka som är närmast berörda. Oavsett svar ger sig en statlig myndighet här ut på stormiga hav med den demokratiska kompassen kvarlämnad i land.

I åratal har lärare tjatat på sina elever om att ta av kepsar och jackor, men nu ska man kunna sitta dold såvida det inte ”väsentligt skulle försvåra kontakten och samspelet mellan lärare och elever eller medföra särskilda risker vid laborationer”. Vad kan då försvåra kontakten mer än att man inte ser varandra? Redan på ett elementärt plan kan man tycka att det är socialt förkastligt och till och med en smula otrevligt att dölja sig för omgivningen. Finns det nu någon klädsel som kan anses olämplig i skolan? Ku Klux Klan-kåpor? Uniformer med olika innebörd? Varför inte kunna sitta naken i klassrummet?

Självklart går det att invända att det tills vidare handlar om få individer, men det är principen och inte minst tendensen som är det intressanta. Skolverket visar här en genant tolerans inför en särskild sorts människosyn. Hela utgångspunkten är felaktig: att flickor självmant skulle välja att gömma sig. Även om ansvarets läggs över på enskilda lärare finns en uppenbar linje i argumentationen; vi ska som medborgare, föräldrar och elever acceptera ett strukturellt förtryck av flickor och kvinnor, som i praktiken innebär könsseparation med ett fascistiskt ansikte.

Inte någonstans i dessa riktlinjer från den högsta skolmyndigheten sägs någonting om flickornas valmöjligheter eller om deras rätt till ett liv utanför sekten. Vilken sorts framtid väntar dem i Skolverkets Sverige?

I PM:en står, liksom i förbigående: ”Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.” Hur går det ihop med knäfallet för pinsamma doktriner påhittade av män som verkar hata kvinnor – eller åtminstone föraktar dem?
Kulturskribent kultur
se Lars Åberg

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: