söndag 17 april 2011

Språk ska inte påtvingas - Debatt - www.arbetarbladet.se

Språk ska inte påtvingas - Debatt - www.arbetarbladet.se: "* Dagens ros
Språk ska inte påtvingas

Med anledning av nätverket Språkförsvarets debattartikel i Arbetarbladet den 11 april är det på sin plats med några förtydliganden angående Sverigedemokraternas syn på svenska språkets ställning i Finland.
Mycket riktigt pågår inför det finska valet en stundtals hätsk debatt om Finlands tvåspråkighet. Jag, som svensk politiker, har inte för avsikt att lägga mig i finsk inrikespolitik på detaljnivå. Däremot har jag och mitt parti naturligtvis en principiell inställning i frågan om svenska språkets ställning i vårt östra grannland, där den svenska minoriteten omfattar ungefär en kvarts miljon människor – cirka fem procent av Finlands befolkning.
Språkförsvaret hänvisar i sin artikel till en intervju i Dagens Nyheter. Jag vill hävda att den intervjun inte är någon bra sammanfattning av hur vi ser på den här frågan. Självklart har vi inget emot att Finland har parallella språk och att svenskan är grundlagsfäst. Tvärtom, det är positivt om ungdomar i Finland vill lära sig svenska och upprätthålla nära band till de skandinaviska länderna. Jag har dock svårt att försvara varför finnarna ska tvingas läsa svenska i skolan om en majoritet av befolkningen inte vill det. Jag tror inte att dagens tvång bidrar till goda relationer mellan finnar och den svenskspråkiga minoriteten. Därav mitt resonemang om frivillighet.
På samma sätt är det rimligt att områden i Finland där det bor stor andel svenskar behåller svenskan som myndighetsspråk. Ungefär så fungerar det redan idag – tvåspråkigheten baseras på befolkningssammansättningen.
Ett grundkrav från vår sida är att den svenska minoritetens språk och kultur ska ha en särställning och ett lagstadgat skydd i Finland som motsvarar det som de nationella minoriteterna har i Sverige.

Jimmie Åkesson (SD)
Partiledare
Publicerad 16 april 2011
Textstorlek 1 2 3
Tipsa Skriv ut
Dela

Här kan du dela artikeln till sociala medier Stäng


Twingly logoTwingly bloggsök

* Kommentarer

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: