onsdag 23 juli 2014

Marcus Birro pressad av Expressenföreträdare att inte..

Expressenchefer: ”Nu får du sluta skriva om Gud i vår tidning”.

Danmarks Röst logoMarcus Birro kommenterar vad Nathan Shachar har sagt tidigare i programmet Danmarks Röst den 17 juli (läs först här):
Jag kan ta ett konkret exempel för att stryka under den här bilden Nathan Shachar har, med andra ögon mot Sverige. Jag skriver ju krönikor i en av Sveriges största tidningar, Expressen, och har skrivit väldigt mycket om Gud och tro. För några månader sedan ringde Expressens chefer och sa att: ”Nu får du sluta att skriva om Gud i vår tidning”. Då kunde jag ändå visa för dem – vilket de visste, naturligtvis – att varje gång under de här åren som jag har skrivit om Gud, så har det genererat uppemot 60.000, 70.000 länkar på Facebook och sådant och det är väldigt mycket. Och detta vet de ju om, och ändå så ber de mig, eller de säger till mig att ”vill du behålla ditt jobb så får du sluta skriva”. Det är ju så att det finns i media sådana starka sekulariserade röster som ber sådana som mig att skuta skriva.
Jag ska ta ett annat kort exempel om en krönika som jag skrev om att kristna är den religiösa grupp som är i särklass mest förföljd i världen. Och det tror jag inte att många i Sverige ens har en uppfattning om för i Sverige så är man som vit, heterosexuell, kristen man alltid i en sorts överläge. Så jag skrev en krönika, ingen märkvärdig krönika men eftersom ingen annan skrev den så fick jag väl göra det. Och så hade jag en mening i mitten, en mening där jag skrev: ”I Mellanöstern är det militanta muslimer som fördriver kristna”. Och den meningen skulle fyra chefer be mig ta bort innan tryck. Jag stod på mig hela vägen upp och jag fick sedan igenom den här krönikan. Och den krönikan blev den mest länkade som Expressen hade förra året. Jag mötte en syriansk familj som stod och grät utanför min port och som hade fått den meningen översatt. De vill tacka för att någon – i den här inte på något sätt märkvärdiga krönikan – att någon hade med en mening berättat om deras liv och varför de hade hamnat i Sverige. Och när jag meddelade det till de här fyra cheferna som ville stoppa den, då får jag mejl tillbaka där de skriver: ”Åh vad roligt, det var ju tur att vi tryckte den”!
© denna blogg. Vid ev citat ur texen, var vänlig länka till detta inlägg.

Inga kommentarer: