Hur farlig är mobilen på flyget? | Resenyheter | SvD: "Hur farlig är mobilen på flyget?
Publicerad: 7 februari 2011, 15.43. Senast ändrad: 8 februari 2011, 17.55
2011-02-07 15:43:54
Varför får man ta med sig mobiltelefonen genom säkerhetskontrollen när kan få hela planet ur balans om den är påslagen under start och landning? Och är det verkligen så? SvD.se har letat efter sanningen om mobilen på flyget.
Visst är det konstigt: den lilla saxen som inte ens skrämmer en tånagel tar de ifrån dig. Likaså flaskor med mineralvatten och vin. Men mobiltelefonen, som enligt kabinpersonalens säkerhetsföreläsning kan få hela flygplanet ur balans, får du ta med dig ombord.
Så vad händer om någon eller några bestämmer sig för att ringa eller sms:a under start och landning? Chansar flygbolagen när de tillåter mobiltelefoner ombord? Kort sagt: är mobiltelefonen verkligen en säkerhetsrisk? En rundringning till olika aktörer i flygbranschen visar att frågan inte är helt lätt att svara på.
Anders Lundborg är informationschef på Transportstyrelsen, som är flygets kontrollmyndighet i Sverige. Han säger att mobiltelefonens signaler i första hand kan störa kommunikationssystemen inne i cockpit. I andra hand kan navigationssystemet drabbas.
Detta kan i och för sig innebära en fara, säger han, men en påslagen mobiltelefon utgör ändå inte en så stor säkerhetsrisk att det motiverar ett förbud mot att ha den i kabinen.
– Exakt hur mycket mobiltelefonen stör är svårt att uttala sig om eftersom man inte kan göra några tester, säger han.
Tar flygbolagen en risk när de tillåter mobiler ombord?
– Man måste dra gränsen någonstans. Men det är ju så när man bedömer risker, man kan aldrig vara hundra procent säker.
Vi bollar frågan vidare till SAS, där presstalesmannen Anders Lindström, säger så här:
– Det är svårt att svara på om flygbolagen tar en risk. Men jag tycker inte det. Kabinpersonalen som ansvarar för säkerheten ombord ser ju till passagerarna stänger av sina mobiler vid start och landning.
Varför får man ha med telefonen ombord?
– Visst kan telefonen störa utrustningen i cockpit, men faran är inte akut. Jag tror att det skulle vara omöjligt att tvinga folk at checka in sina mobiler, säger Anders Lindström.
Jim Hofverberg, informatör på Fritidsresors flygbolag TUI Fly, sammanfattar läget ganska väl när han säger:
– Det finns inga rapporter som bevisar att mobiltelefoni stör flygplanens utrustning, men det finns rapporter som visat att det skulle kunna vara så.
Varför gäller förbudet oftast bara under start och landning? Är planet extra känsligt då?
- Ja, men en annan viktigt orsak är att piloten har mindre tid på sig att korrigera fel när planet är nära marken.
Värt att nämna i sammanhanget är också att förbudet mot mobiltelefoni på flyget är på väg att luckras upp, i och med ny teknologi som tillåter passagerarna att sms:a och surfa i luften.
SAS och Norwegian är två av de flygbolag som satsar på att kunna låta sina passagerare kunna använda internet och sms ombord under 2011.
Per Johnsson
– skickat med Google Verktygsfält"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar