lördag 10 september 2011

Svenska butiker upptäcker ramadan - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Svenska butiker upptäcker ramadan - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt: Svenska butiker upptäcker ramadan

Text: Hanna Rydén
Publicerad 30 september 2005 21.45 Uppdaterad 1 oktober 2005 0.17
Malmö.
För första gången börjar svenska livsmedelsbutiker göra satsningar i samband med ramadan – den muslimska fastemånaden. I Malmö öppnar Coop Forum en särskild halalhörna och City Gross satsar stort på sötsaker. Men fortfarande ligger de långt efter invandrarbutikerna.

MALMÖ.

–Ramadan är egentligen en av de största konsumtionstopparna som finns i vårt land. Men det har få svenska företag förstått, säger Amjad Aloul, vd på konsultföretaget Crossborder Communication.

Hans jobb är att stötta företag som vill nå fram till invandrarmarknaden. Från att inte ha gjort något alls ser Amjad Aloul för första gången i år att svenska butiker har börjat inse att ramadan är en stor och viktig högtid för många människor i Sverige. Han märker det främst genom att han får förfrågningar från flera företag som vill ha tips på hur man kan möta muslimernas behov under ramadan.

–Det handlar inte om att gå ut och säga ”Grattis alla muslimer, vi har lammet”! Utan det handlar om att ha kunskap och veta att man faktiskt ska ha den här lammrullen om två veckor och se till att den finns i butiken vid rätt tillfälle. På så vis skapar man handel och identifikation och inte utanförskap för sina kunder.

Han lyfter fram Coop och Vi-handlarna som exempel på kedjor som gör satsningar i år. Däremot verkar inte Ica ha förstått det här riktigt, säger Amjad Aloul.

På Coop Forum i Jägersro Centrum har man för första gången plockat ut ett samlat sortiment inför den muslimska högtiden, exempelvis speciella degar som man köper i färdigt i fryst form, färska dadlar och olika typer av bönor och linser. Vissa varor i sortimentet kommer att säljas till kampanjpris och det kommer även att finnas en särskild halalhörna i butiken.

Kunskapen om målgruppens behov har Coop Forum skaffat sig genom att man under året har bjudit in etniska minoriteter till diskussionsgrupper. Att man börjar inhämta den kunskapen först nu beror på livsmedelskedjornas konkurrensutsatta läge, säger butikschefen Roger Nilén.

–I och med att fler lågpriskedjor har etablerat sig och ökar konkurrensen kollar man mer noga efter nya kunder och i det sammanhanget har det blivit aktuellt att satsa på etniska minoriteter.

Amjad Aloul tror snarare att det handlar om att de svenska företagen är rädda för hur deras varumärke kommer att uppfattas om de satsar på ramadan.

– Muslimer mystifieras väldigt ofta. Företag frågar sig om de verkligen kan göra satsningar inför ramadan när det har varit bombdåd i London. Det är faktiskt den typen av argument jag hör.

Ramadansatsningen som Coop Forum gör är inte enbart riktad till muslimer. Roger Nilén lanserar ramadanmaten även som en bantningsmetod.

– Det här är produkter med lågt glykemiskt index (GI), det vill säga de har en lång förbränningstid. Så det vi gör inför ramadan kommer även att annonseras som recept för människor som vill äta enligt GI-metoden, som det så populärt heter numera.

När Meta Troell på Svensk Handels näringspolitiska avdelning får höra om det här, börjar hon skratta. Hon tycker det är en genialisk marknadsföringsidé.

– Det är just det som överraskar som får uppmärksamhet. Om det bara görs med respekt för de olika kulturerna är det ett smart grepp.

Meta Troell jobbar bland annat med att få fler svenska företag att vända sig till invandrargrupper. Hon har precis som Amjad Aloul på Crossborder Communication märkt av att svenska företag börjat få upp intresset för den muslimska fastemånaden.

– Det är ett betydligt större intresse. Nu har det på något sätt blivit proppen ur. Men jag är inte helt säker på att det kommer att manifesteras i så många butiker redan i år.

Enligt Meta Troell finns det inte några siffror på hur försäljningen ökar under ramadan. Butikerna har precis börjat förstå, men det kommer att dröja innan man kan läsa av omsättningsökningen, säger hon.

Den enda siffran som finns är att svenskar med invandrarbakgrund har 185 miljarder kronor i köpkraft, varav första generationens invandrare står för 113 miljarder och andra generationens invandrare för 72 miljarder.

Fredrik Bergström, vd på Handelns utredningsinstitut, är kritisk till att svensk livsmedelsindustri inte har kommit längre med sina satsningar inför ramadan.

–Muslimerna är en väldigt intressant grupp, för de är väldigt många. Ramadan är en av deras viktigaste helger och totalt sett spenderas det mycket pengar och mycket handlar om mat. Vi har pekat på att det finns all anledning i världen för både livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln att fånga upp den trenden på ett bra sätt.

Tycker du att man gör det?

–Nej, det är väldigt dåligt. I stället sker handeln mycket via muslimernas egna kanaler.

För det är just de så kallade invandrarägda butikerna som för länge sedan har greppat det här med ramadan och som märker av en enorm försäljningstopp under fastemånaden, säger Meta Troell på Svensk Handel.

I Malmö är familjeföretagen Abdos, Mix Rocent Food och Özen All-Frukt några av de mest kända butikerna med inriktning mot etniska livsmedel och låga priser.

–Det är en jätteviktig månad för oss. Vi utökar vårt sortiment och försäljningen fördubblas under den här perioden, säger Hussein Abdo, vd på Abdos.

Zeynel Özen, ägare av Özen All-Frukt, säger att de säljer oerhört mycket bladpersilja, salladslök, auberginer, bönor, oliver, olika slags korvar och kött. Även sötsaker är populärt bland kunderna.

– Dadlar går inte så mycket under resten av året, men under ramadan hämtar vi pallvis med dadlar.

Zeynel Özen tycker det är kul att också de svenska företagen har fått upp ögonen för fastemånaden. Men han tror inte att de har en chans i konkurrensen med invandrarbutikerna, även om de skulle ha samma priser och samma varor. Särskilt inte när det handlar om halalslaktat kött.

– Förr i tiden fanns Rimi på Rosengård och för att locka kunder började de sälja halalkött och de satte samma pris som Mix Food. Men det gick inte så de sänkte priset med hälften, men inte heller det hjälpte. Folk säger det inte rakt ut, men många vill inte köpa halalkött från en svensk.

Större eller mindre text


– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: