lördag 12 maj 2012

- Markus Wiechel (SD) - Blogg nt.se - Norrköpings Tidningar

- Markus Wiechel (SD) - Blogg nt.se - Norrköpings Tidningar: Tyvärr kommer detta inlägg lite sent, men bättre sent än aldrig. Måndagen den 23 april var det ett långt fullmäktigesammanträde som började med fördjupad resultatuppföljning i workshops och sedan följde med tre och en halv timme lång bokslutsdebatt. För att börja rätt tänkte jag skriva lite om den workshopen jag deltog i, nämligen mitt favoritämne - arbetsmarknadspolitik, innan jag går in på bokslutsdebatten.

Vid workshoppen om arbetsmarknadspolitik fanns många politiker på plats och rummet fylldes på. Tjänstemän och representanter från den jobbkommission som kommunstyrelsen bildat för ett år sedan presenterade sin verksamhet och vad de sysslade med. Fokusområden för kommissionen att satsa på för fler jobb är vuxenutbildningen, campus Norrköping, service till nya och befintliga företag, samt kommunikationer till Linköping och Stockholm. För min del ser det ut att vara bra fokusområden, även om jag, som företagsintresserad, gärna ser ett mer fokus på just småföretagen. Under workshoppen fick vi så klart chansen att även ställa frågor, och det jag främst undrade över var just hur samarbetet var med UF-företagandet runt om i kommunen, som idag är en bra bas för flera unga som blir framgångsrika företagare. Samarbetet med UF var tydligen bra, och att ett sådant samarbete han inletts betyder så klart väldigt mycket för en kommun som ligger efter i UF-företagande.

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden har under föregående år presenterat ett underskott på sex miljoner kronor. Fram tills april förra året hade det sett bra ut men då högkonjunkturen vände ökade också kostnaden för försörjningsstöd och hyror. Frmaförallt försörjningsstöd har kostat nämnden tio miljoner kronor mer under året än planerat.

Enligt tjänstemänen så går det således också bra för aktiebolagen i Norrköping och politikers och tjänstemännens förhållningssätt till företagare anses generellt sätt bättre än tidigare. Enligt svenskt näringsliv har dock Norrköping tappat nio platser sedan förra året, en trend som jag hoppas att vi kan vända om den styrande koalitionen någon gång lyckas öka förståelsen för vikten av egenföretagare i kommunen.

Runt klockan 15:00 startade revisionsberättelserna och årsredovisningarna inom kommunens alla nämnder och bolag. De skulle alla ges ansvarsfrihet och för oss Sverigedemokrater är det svårt att veta vad som egentligen har skett i bolagen då vi inte får någon insyn i verksamheten. I vanlig ordning blev vi endast per post informerade om verksamheterna med en enorm bunt papper. Samtliga partier hade som vanligt också tilldelats tid för diskussionen och jag höll för Sverigedemokraternas räkning ett anförande på ungefär åtta minuter om året som gått:

”Tack fru ordförande

Jag skulle vilja summera ´delar av det föregående året och ta upp viktiga, men också tråkiga händelser. Flertalet skandaler inom bland annat vården har uppmärksammats, med all rätt. Samtidigt röstas bra förslag om LOV, parboendegaranti eller införande av terapi- och vårdhundar ned. Gällande terapihundarna kan man fråga sig om det belutet innebär att kommunens äldreboenden inte får använda sig av dessa hundar som redskap?

Kommunens lokaler förfaller och nybyggnationen av bostäder lyser med sin frånvaro. Trots detta betalar hyresgästerna hos den kommunala hyresvärden i snitt nästan 6 000 kronor i månaden, och de kan sedan vänta sig att delar av pengarna istället för att gå till renovering av sina gemensamma utrymmen skickas till Norrköpings kommun, och än värre – till IFK Norrköping.

Samtidigt som det har talats om att man ska satsa på utbildning ska nu flertalet skolor läggas ned och många skolor saknar de resurser som behövs för att kunna ge eleverna det stöd de behöver. Klagomål om hög ljudnivå och dålig studiero i klassrummen är tveklöst ett skäl till de dåliga resultaten i bland annat mattematik.

Det är ingen överraskning att arbetslösheten är skyhög och att kostnaderna för försörjningsstöd har skapat stora ekonomiska underskott. För ungefär ett år sedan skapade kommunstyrelsen en jobbkommission, vilket är mycket positivt. Vad som dock har skett för att främja företagande är dock ett frågetecken. Har företagarna i centrala Norrköping gynnats av de höjda parkeringsavgifterna? Ur miljösynpunkt kan man fråga sig om det är bra med onödiga vändor med bilen för att slippa dessa avgifter, eller om det främjar den ökade användningen av el- och hybridbilar när kommunen gör allt för att fösrvåra för bilister i city. Man kan fråga sig vad alla kioskägare säger till kommunen efter beslutet att höja avgiften för socialnämndens kontroll över försäljning av läkemedel, tobak och folköl. Ofta är försäljningen av läkemedel enligt dessa, mer av en servicegrej och höjningen under förra året har gjort att det kan vara en förlustaffär.

Kommunen har tydligt visat att kommuninvånarnas åsikter inte är så viktiga. Inte heller vill kommunen att Norrköpingsborna ska få reda på vad delar av skattepengarna verkligen går till. Exempel på detta är spårvägstrafikens kostnader. Enligt tjänstemän kan den kosta skattebetalarna 45-50 miljoner kronor mer än om kommunen använda sig av de miljövänliga biogasbussarna. Ett annat exempel är inte helt oväntat oviljan att räkna på invandringens kostnader. Detta blir ett aktuellt debattämne senare under dagen då vår interpellation ska besvaras om vad de tilltänkta nyanlända somalierna kan komma att kosta Norrköpings kommun.

Att det skulle vara omöjligt att räkna på vad de tilltänkta nyanlända skulle kosta kommunen stämmer inte. Självklart går det inte att veta de exakta kostnaderna, men det är givet att man både kan och bör göra en kalkyl på vad de nyanlända väntas kosta de kommande åren för att kommunen ska kunna föra en seriös diskussion kring framtida prioriteringar. Detta är något som vi Sverigedemokrater har lyft tidigare, inte minst då vi tidigare lämnade in en motion om att kommunen årligen skulle inrätta ett mångkulturellt bokslut.

Men svaret då, liksom nu, är inte helt oväntat att man inte ska ta reda på vad tillströmningen kostar. Istället för att helt plötsligt upptäcka att vi saknar pengar och måste dra in på kaffet till pensionärerna i våra äldreboenden eller lägga ned ännu en skola bör kommunen givetvis försöka ha lite hänseende till de pengar som försvinner i och med en ansvarslös invandringspolitik. Att kommunen inte tar ansvar för sina utgifter kanske även alla dem som bor i hyresbostäders lägenheter har fått erfara efter att ha levt i dåligt skötta fastigheter med höga hyror. De lär knappast få det bättre nu, när de och alla som söker bostad ska tvingas konkurrera med nyanlända somalier om de få lediga bostäder som finns kvar när det i Norrköping endast byggs en ny lägenhet för var sjunde nyinflyttad.

I förra veckan var det budgetberedning i vår grannkommun Linköping. Tydligt då var att försörjningsstödet i 70-80% av fallen gick till invandrare. Den absoluta majoriteten av nyinflyttade till kommunen är just invandrare, som i likhet med dem som väntas komma till Norrköping inte har flyktingstatus. Med andra ord får vi då inte heller några statsbidrag. De senaste åren har antalet analfabeter ökat kraftigt, vilket troligtvis innebär att dessa människor hamnar i ett befäst utanförskap.

Ni från sjuklövern talar ofta om att ni måste arbeta med en bättre introduktion. Introduktionen och försörjningsstödet har inte visat sig vara positivt för kommunen de senaste tio åren och frågan är när ni hade tänkt vända denna trend. Ska ni fortsätta med era öppna gränser trots att introduktionen uppenbarligen inte fungerar och utanförskapsområdena bara blir fler och segregationen ökar?

I er värld behöver vi dessa människor då vi inom en snar framtid skulle behöva deras arbetskraft. Norrköping, som har länets högsta arbetslöshet, har absolut ingen brist på outbildad arbetskraft. Ska då dessa personer som allt för ofta är analfabeter, konkurrera med dem som idag har en färdig grundskoleutbildning och trots detta inte får jobb?

Sist men inte minst undrar jag om ni i sjuklövern på fullaste allvar tror att dem som kommer hit lämnar sin kvinnosyn, djurhållning eller andra värderingar i hemlandet eller kanske är det dessa värderingar som ni anser berikar vår kultur.

Vad jag i och med detta inlägg vill ha sagt är egentligen att jag beklagar bristen på en bred dialog mellan såväl koalitionen och kommuninvånarna som mellan sjuklövern och oss Sverigedemokrater. Året har kort och gott till stor del präglats av en ovilja till att vara lyhörda och inte minst en ovilja till att ta reda på framtida kostnader.

Tack.”

Förutom de få resterande talarna efter mitt anförande var det ganska tyst med några repliker från personer som så klart skulle hacka på vår ansvarsfulla invandringspolitik. Att Sverigedemokraterna är det enda partiet som vill öka hjälpen till de verkliga flyktingarna, genom FN-organet UNHCR, vill sjuklövern och dess representanter inte höra talas om. Nej, nu ges tillfälle att med popolistiska floskler får oss att istället se onda och rasistiska ut. Efter påhoppen återvände jag senare till talarstolen för att försvara mig mot angreppen, men blev till skillnad från floskelmästarna dessförinnan tillsagd att detta inte hörde till ämnet.

När det kommer till ansvarsfrihet i de olika bolagen och nämnderna gick kommunstyrelsens förslag igenom i vanlig ordning. Jag gick själv upp och föreslog att även styrelsen skulle vägras ansvarsfrihet i bolaget Etablering Norrköping AB som skött det uppmärksammade skandalbygget vid Strykbrädan. Kommunstyrelsen ville att styrelsen skulle få ansvarfrihet men inte VD:n. var den föreslagna instruktionen att vi skulle vägra VD:n ansvarsfrihet, men ge styrelsen ansvarsfrihet. Mitt yrkande; ”det är styrelsens uppgift att granska det som sker och dela ansvaret för verksamheten. Vi yrkar återremiss och avvaktar till dess ”korten ligger på bordet”. Om verkställande direktören inte får ansvarsfrihet bör inte heller styrelsen få det” saknade dock enligt presidiet giltig motivering, varpå yrkandet från min sida var tvunget att återtas.

Regionfrågan kom således också upp på tapeten. Godkännande av varumärket East Sweden fick slutligen klubbas igenom av fullmktige, dock med motstånd ifrån oss, Folkpartiet och Moderaterna. Vi föreslog även att det regionala utvecklingsansvaret i Östergötland från och med 2015 skulle organiseras i landstinget istället för inom Östsam, och yrkade avslag på att Östergötland från och med 2019 ska ingå i en större region.

Övriga ärenden från dagen bordlades till nästkommande fullmäktigesammanträde. Från Sverigedemokraternas håll vad det alltså en motion och två interpellationer som bordlades. Vid sammanträdet anmäldes tre av mina senaste motioner som i vanlig ordning kan läsas här. Vi fick även en ny nämndeman vid namn Michael Kauppi som nu kommer att sitta för oss i Norrköpings tingsrätt. Honom önskar jag lycka till i sitt nya uppdrag!
Kommentarer Kommentera Kommunfullmäktige 23/4
Bloggen som Rss flöde

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: